In mijn artikel van vorig jaar over winacties, gaf ik aan waar zo’n actie aan moet voldoen. Het ging in mijn ogen nog te vaak fout! Maar vandaag komt daar verandering in. Facebook heeft namelijk haar Page Terms aangepast. Het is nu mogelijk om promoties te doen vanuit de Page Timeline, bijvoorbeeld met een bericht.
Het doel van de wijzigingen is om bedrijven eenvoudiger (kleine) promoties te laten doen op hun pagina en daarmee nog meer mogelijkheden te geven om de interactie aan te gaan met fans.
Belangrijkste wijzigingen:
- Pages kunnen inschrijvingen verzamelen voor een promotie met behulp van een comment of like (naast de traditionele manier met behulp van een applicatie) – like-comment-win;
- Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen door mensen een bericht te laten sturen naar de pagina;
- Promoties binnen en buiten Facebook kunnen de like button gebruiken als stemmechanisme;
- Winnaar(s) mogen bekend worden gemaakt op de pagina, via de Timeline.
Wat niet wijzigt:
- Berichten laten plaatsen op mensen hun eigen Timeline of die van hun vrienden is nog steeds verboden. Dit betekent onder andere dat een bericht laten delen als winmechanisme niet volgens de regels is;
- Mensen mogen niet zichzelf niet taggen in plaatjes van pagina’s als winmechanisme (tenzij zij het zelf zijn).
Ik denk dat deze wijzigingen een mooie toevoeging zijn om eenvoudiger prijzen weg te geven in een bericht. Het nadeel is dat je op deze manier geen gebruikersinformatie verzamelt in een database, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres. Hiermee kan je deelnemers niet laten inschrijven voor een nieuwsbrief.
Natuurlijk kan dit nog steeds wel via Applicaties, waar het ook mogelijk is om de viraliteit van de Open Graph (eventueel met behulp van een PMD) te benutten en je meer creativiteit kwijt kunt.
Voor veel beheerders is dit een belangrijke wijziging, het geeft ze de vrijheid om (meer) acties te kunnen houden. Ik ben alleen wel bang voor een stortvloed aan platte-acties via de Timeline, waar veel mensen zich aan zullen irriteren. En wat denk je van de waarde van een like? Wordt dat niet te gemakkelijk… We gaan het beleven.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023