Social Media06.06.2013

Kracht van het netwerk voor Kroodle


De Kroodle lancering gisteren stond in het teken van Facebook en ging niet zo zeer over verzekeren. Waarschijnlijk omdat Facebook een stuk sexier is dan polisen, maar natuurlijk ook omdat de connectie met Facebook is wat de AEGON-telg onderscheidt van andere verzekeraars. 

Wat is er dan sociaal aan Kroodle?
Kroodle zet in de communicatie richting de klant vooral in op gemak; gemak als gevolg van het snel en kunnen afsluiten van verzekeringen, het doen van een claim via twitter of Facebook en een interactieve dienstverlenende houding via sociale kanalen. Dat laatste is niet uniek, dat eerste wel. Voordeel voor de klant: je hoeft je naam niet meer op te geven want dat hebben ze al, ze weten ook altijd dat jij het bent en je hoeft niks te ondertekenen als je iets afsluit. Misschien kleine dingen, maar de devil is in de details en scheelt klanten een hoop gedoe.

kracht-van-het-netwerk-voor-kroodle.jpg
kracht-van-het-netwerk-voor-kroodle.jpg

Business wise
In de serie van toespraken, was het vooral die van Edial Dekker die duidelijk maakte hoezeer een bedrijf en een startup zichzelf op achterstand zet door met een B2C product geen Facebook-connectie te maken.

Uit zijn ervaringen met onder andere Getyourguide en Gidsy weet hij als geen ander hoe clueless je als bedrijf bent over je klanten zonder facebook-connectie. Verzekeraars tasten dus allemaal in het duister. Kroodle is de enige die wel via Facebook zicht krijgt op klanten; onderlinge verbanden en gedrag.

Daarmee ook de enige verzekeraar die is afgestapt van het idee dat de klant wel naar hen toe komt. Maar ook de enige verzekeraar die je regelmatig in de Facebook-ticker (rechtsboven) voorbij zult zien komen met teksten als “Vincent de Jong heeft zojuist een claim ingediend bij Kroodle”.

Dit laatste heeft met klantvriendelijkheid niet veel te maken, maar wel met exposure en de geringe afstand tot de klant die ze daarmee pakken. Kroodle maakt daarmee veel meer gebruik van de kracht van het netwerk dan andere verzekeraars. Want als drie van mijn vrienden zo’n verzekering afsluiten, dan zal het wel goed zijn, zo redeneert het brein.

Release early, release often
Kroodle maakt vooral het statement te willen experimenteren met de combinatie ‘verzekeren en Facebook’ en doet dat naar hartelust. Zo hebben ze onlangs de Facebook-advertising teruggeschroefd omdat ze merkten dat niet elke positie die Facebook aanbiedt door gebruikers wordt gewaardeerd, vertelt Marnix Zwart desgevraagd. Maar ze willen ook producten en features uitbrengen waar klanten omvragen.

Verder gaf een hele serie internetondernemers acte de presence en hadden ze het vooral over Facebook en Big Data . Het geheel werd stijlvol gepresenteerd door het duo Alexander Klöpping – die zichzelf Bassie noemde – en Ernst-Jan Pfauth – dat zal dan vriend Adriaan zijn. Beiden smulden zichtbaar on stage van het interview dat ze met mede-oprichter van Facebook Chris Hughes. 

lancering-kroodle-30.jpg
lancering-kroodle-30.jpg
lancering-kroodle-37.jpg
lancering-kroodle-37.jpg
lancering-kroodle-16.jpg
lancering-kroodle-16.jpg
lancering-kroodle-19.jpg
lancering-kroodle-19.jpg
lancering-kroodle-21.jpg
lancering-kroodle-21.jpg

[Afbeeldingen met dank aan © Suzanne Blanchard]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt