Kracht van het netwerk voor Kroodle

Vorig artikel Volgend artikel

De Kroodle lancering gisteren stond in het teken van Facebook en ging niet zo zeer over verzekeren. Waarschijnlijk omdat Facebook een stuk sexier is dan polisen, maar natuurlijk ook omdat de connectie met Facebook is wat de AEGON-telg onderscheidt van andere verzekeraars. 

Wat is er dan sociaal aan Kroodle?
Kroodle zet in de communicatie richting de klant vooral in op gemak; gemak als gevolg van het snel en kunnen afsluiten van verzekeringen, het doen van een claim via twitter of Facebook en een interactieve dienstverlenende houding via sociale kanalen. Dat laatste is niet uniek, dat eerste wel. Voordeel voor de klant: je hoeft je naam niet meer op te geven want dat hebben ze al, ze weten ook altijd dat jij het bent en je hoeft niks te ondertekenen als je iets afsluit. Misschien kleine dingen, maar de devil is in de details en scheelt klanten een hoop gedoe.

Kracht van het netwerk voor Kroodle

Business wise
In de serie van toespraken, was het vooral die van Edial Dekker die duidelijk maakte hoezeer een bedrijf en een startup zichzelf op achterstand zet door met een B2C product geen Facebook-connectie te maken.

Uit zijn ervaringen met onder andere Getyourguide en Gidsy weet hij als geen ander hoe clueless je als bedrijf bent over je klanten zonder facebook-connectie. Verzekeraars tasten dus allemaal in het duister. Kroodle is de enige die wel via Facebook zicht krijgt op klanten; onderlinge verbanden en gedrag.

Daarmee ook de enige verzekeraar die is afgestapt van het idee dat de klant wel naar hen toe komt. Maar ook de enige verzekeraar die je regelmatig in de Facebook-ticker (rechtsboven) voorbij zult zien komen met teksten als "Vincent de Jong heeft zojuist een claim ingediend bij Kroodle".

Dit laatste heeft met klantvriendelijkheid niet veel te maken, maar wel met exposure en de geringe afstand tot de klant die ze daarmee pakken. Kroodle maakt daarmee veel meer gebruik van de kracht van het netwerk dan andere verzekeraars. Want als drie van mijn vrienden zo'n verzekering afsluiten, dan zal het wel goed zijn, zo redeneert het brein.

Release early, release often
Kroodle maakt vooral het statement te willen experimenteren met de combinatie 'verzekeren en Facebook' en doet dat naar hartelust. Zo hebben ze onlangs de Facebook-advertising teruggeschroefd omdat ze merkten dat niet elke positie die Facebook aanbiedt door gebruikers wordt gewaardeerd, vertelt Marnix Zwart desgevraagd. Maar ze willen ook producten en features uitbrengen waar klanten omvragen.

Verder gaf een hele serie internetondernemers acte de presence en hadden ze het vooral over Facebook en Big Data . Het geheel werd stijlvol gepresenteerd door het duo Alexander Klöpping - die zichzelf Bassie noemde - en Ernst-Jan Pfauth – dat zal dan vriend Adriaan zijn. Beiden smulden zichtbaar on stage van het interview dat ze met mede-oprichter van Facebook Chris Hughes. 

lancering_kroodle-30
lancering_kroodle-37
lancering_kroodle-16
lancering_kroodle-19
lancering_kroodle-21

[Afbeeldingen met dank aan © Suzanne Blanchard]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies