NS vindt talent via Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
NS vindt talent via Facebook

Vooral in tijden waarin het aanbod groter is dan het aantal banen is het van belang dat men zo gericht mogelijk potentiële kandidaten weet te bereiken. Er zijn echter meer mogelijkheden zijn dan ooit om vacatures te verspreiden. Facebook is wellicht niet het eerste platform waar je aan denkt bij het werven van nieuwe medewerkers. Maar zijn (bijna) afgestudeerden hier niet veel beter te bereiken? Voor een project voor de Nederlandse Spoorwegen zocht ik het uit. Graag deel ik mijn bevindingen.

In Nederland hebben 7.592.340 mensen een account op Facebook. Zo'n 5% hiervan studeert momenteel aan een Universiteit en bijna 10% is tussen de 20 en 30 jaar oud en afgestudeerd aan een Universiteit. Talent is dus goed via Facebook te bereiken. Dat weten ook grote organisaties zoals de Rijksoverheid, Deloitte en Coca-Cola. Bij het adverteren van vacatures denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan sites als Monsterboard of NUwerk.nl. Facebook biedt hiervoor met haar Facebook Advertising echter ook goede mogelijkheden. De manier van adverteren is vergelijkbaar met die van LinkedIn. Beide platformen bieden de mogelijkheid te targetten op werk en opleiding. LinkedIn geeft een uitgebreider aanbod van scholen en universiteiten. Bij Facebook kan men eigen leeftijdscategorieën aanmaken, waar men bij LinkedIn met bepaalde clusters werkt.

Case: De Nederlandse Spoorwegen
De Nederlandse Spoorwegen, met 26.500 werknemers een van de grootste werkgevers van Nederland, heeft ondervonden hoe targeted advertising kan bijdragen aan effectieve werving. Samen met Fortress Social Branding heeft MOVE NS, de recruitment tak van NS, een Facebook advertentiecampagne opgezet voor verschillende functies. Hiervoor zochten ze een specifieke doelgroep: afgestudeerd aan een specifieke Hogeschool/Universiteit en maximaal 2 jaar werkervaring. Uit een inventarisatie bleek dat deze specifieke doelgroep drie keer zo groot was op Facebook dan op LinkedIn.

Naast een verschil in bereik, bleken ook de kosten per klik (CPC) sterk te verschillen. Waar men bij LinkedIn €2,14 betaalt voor een klik, kostte dit bij Facebook slechts €0,12. Echter, blijft dit natuurlijk een momentopname.

li vs fb

Naast het bepalen van het platform is het ook van belang om te bepalen waar de advertenties naar toe converteren. Linkt de advertentie naar de vacaturepagina van de corporate website? Of blijft men binnen de Facebook omgeving? In beide gevallen dient het bedrijf en de functieomschrijving duidelijk naar voren komen. De Nederlandse Spoorwegen testte beide opties. Wat bleek? Doorlinken naar een applicatie op Facebook die 1 specifieke vacature communiceert werkte beter dan doorlinken naar de corporate site, de aandacht gaat hier namelijk niet verloren aan het zien van andere vacatures of andere informatie.

Social recruitment is een veelbesproken onderwerp in de wereld van HR en Recruitment. Voor de Nederlandse Spoorwegen was werven via Facebook nieuw, maar wierp het haar vruchten af. De organisatie vond al snel een aantal geschikte kandidaten. Natuurlijk leent niet elke vacature zich voor het inzetten van Facebook. Onze belangrijkste learning was dan ook om continu te testen en optimaliseren.

Meer content

Lenneke

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies