Facebook fanpage in notendop

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook fanpage in notendop

Stel je een supermarkt voor, bomvol gratis producten. Alhoewel klanten meerdere malen per dag een bezoek aan supermarkt brengen blijft de klant continue gehaast en maar wat veeleisend. De klant laat ze zich zeker niet snel verleiden tot een aankoop. Eigenlijk komt een klant meer om een praatje te maken met buurtgenoten dan om boodschappen te doen. In de paden van de supermarkt komt de klant vrienden tegen soms stopt de klant voor een praatje en soms raadt de vriend een product aan. Dit is facebook-gedrag in een notendop.

Wil jij met jouw fanpage in het juiste schap liggen? Dan zijn content en timing cruciaal. Dit is niks nieuws onder de zon, toch blijkt er nog geen absolute wijsheid te bestaan over hoe facebook optimaal te gebruiken. Er wordt enorm veel onderzocht en geschreven en dit vooral in Amerika. Zorgelijk is dat de Amerikaanse social media onderzoeken klakkeloos als waarheid voor de Nederlandse markt worden aangenomen. Sinds wanneer acteert een Friese puber hetzelfde op internet als huisvrouw uit Chicago? [foto: 99 cent II (Andreas Gursky)]

Content
De content van een fanpage is verreweg het belangrijkst. Content moet dicht bij het bedrijf liggen en interessant zijn voor de doelgroep. Interessante content alleen is echter niet voldoende. Er zijn namelijk duizenden aanbieders van content, dus moet er gezorgd worden voor onderscheidend vermogen. Creëer content waar de doelgroep iets aan heeft of plezier aan beleeft. De vorm van de content speelt ook een grote rol. Facebook is vluchtig, dus een vereiste is dat de content kort en duidelijk is en oproept tot een actie of engagement. Daarnaast moet er rekening gehouden worden dat foto’s hoger dan tekst scoren en tekst weer boven video en links komt, dit wordt gefilterd door de facebook ‘Edgerank code’.

Timing
Gemiddeld krijgt zo’n 16% van de likers van de fanpage een post te zien. Hoe hoger de engagement bij de voorgaande post was, hoe groter de kans dat de post weer in de newsfeed van de liker verschijnt. Om een groter publiek op te bouwen zal er een balans gevonden moeten worden tussen vermakelijke posts en posts voor commerciële doeleinden. Natuurlijk scoort een post het best wanneer een groot deel van de doelgroep online is, maar wanneer de doelgroep online is blijft de grote vraag!

Verschillende Amerikaanse onderzoeken vertellen ons verschillende dingen, facebook schijnt het drukst bezocht te zijn op woensdag 3 uur en voor de meeste ‘click troughts’ werken post ‘s avonds het best. Hier zit een kern van waarheid in verscholen, maar gaat natuurlijk niet op voor elke doelgroep. Test daarom een post op verschillende tijdstippen en probeer zoveel mogelijk te weten te komen van het facebook-gedrag van de doelgroep. Hiervoor moeten de facebook insights voor in de gaten gehouden worden of kan de hulp ingeroepen van een 3rd party apps zoals ‘pagelever’ of ‘conversocial’. Wil je bijvoorbeeld engagement onder pubers op je fanpage? Post dan niet onder schooltijden, dan krijg je alleen likes via mobiel, post  ‘s avonds na etenstijd wanneer de gemiddelde puber rustig achter zijn of haar laptop zit.

Het advies van vandaag luidt dan ook; Social Media lijkt het marketinglandschap overhoop te gooien, maar stop niet als marketeer te denken, blijf je verdiepen in je doelgroep en hun gedrag.

Hulpmiddelen
Natuurlijk zijn er hulpmiddelen die succesvol zijn gemakkelijker maken. Zo werkt het sponsoren van een post enorm goed. Door het sponsoren van een post kan de doelgroep specifiek getarget worden, het bereik is een stuk groter en de timing van de post minder cruciaal. Tip; doe het sponsoren van een post niet via de ‘promoot’ knop op je fanpage. Maak een apart adverteeraccount aan, dit biedt extra en vooraal nuttige opties. Adverteren op facebook is bijna een vak an sich, hier zal ik in mijn een volgende blogpost dieper op ingaan.

Veel bedrijven zetten winacties in om de likes op hun fanpage omhoog te krikken. Of dit werkt? Ja en nee.

Op voorhand moet er gezegd worden dat facebook winacties via de timeline verbiedt. Dit heeft met de aansprakelijkheid van facebook te maken. De kans is dus aanwezig dat wanneer je een winactie via de timeline van je fanpage houdt dat deze actie wordt verwijdert. Dit betekent dat je met lege handen staat en op z’n zachts gezegd teleurgestelde likers hebt.

Daarnaast vliegen de Ipads en gratis reizen je om de oren op facebook. De facebooker is hierdoor enorm verwend geworden. Het te winnen item moet daadwerkelijk enige waarde hebben wil de facebooker er een muisklik voor over hebben. Belangrijk is dat de winactie relevantie heeft richting het bedrijf of product van de fanpage, anders worden er waardeloze likes binnengehaald die na de actie net zo snel verdwijnen als dat ze binnengekomen zijn.
Nederlanders staan er om bekend dat ze van koopjes en gratis producten houden, dit is op facebook niet anders. Er bestaan talloze facebook accounts die puur in het leven zijn geroepen om mee te doen aan de overvloed van winacties. Mocht je toch besluiten te investeren in weg te geven producten besef je dan ook dat er tijdens de actie absoluut voor webcare gezorgd moet worden op de fanpage.

Alsnog overtuigt van een winactie? Trek dan wat extra budget uit voor een facebook-tab/app. De actie kan hierdoor meer diepgang en koppeling krijgen naar de fanpage, facebook support het, algemene voorwaarden kunnen erbij inbegrepen worden, er wordt data verzameld en veel meer geliked. Een creatieve winactie in combinatie met een facebook-tab/app kan heel vruchtbaar zijn.

Een succesvolle fanpage is een vermakende, informerende en onderscheidende plek op facebook. Zorg voor creativiteit, consistentie en goede copy en niet geheel onbelangrijk leer je facebook-likers kennen, vragen stellen mag!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies