De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit een najaarsonderzoek van Yes2web blijkt dat de 2.000 grootste Nederlandse Facebook fanpagina’s met name doordeweeks actief zijn. Het aantal berichten van maandag t/m vrijdag is nagenoeg constant, zaterdag en zondag laten een significante daling zien. Met de wetenschap dat van alle weekdagen de meeste reacties op zondag geplaatst worden, laten veel bedrijven hier een kans liggen door op deze dag juist het minst actief te zijn.
Verder komt in het onderzoek naar voren dat het aantal door bedrijfspagina’s geplaatste berichten is verdubbeld in het afgelopen jaar. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het zaak is de fans betrokken te houden, onder andere door met regelmaat berichten te plaatsen. Maar het is wel belangrijk ervoor te zorgen dat de berichten voldoende relevant zijn om de doelgroep te blijven prikkelen.
Want hoewel het gemiddelde aantal fans per pagina blijft stijgen (met gemiddeld 6.113 fans in januari tot 10.679 in november 2012), blijft de betrokkenheid van de fans achter (de mate waarin zij reageren op berichten).
Bij veel Facebook-strategieën ligt de nadruk puur op het vergaren van fans, terwijl dit steeds
minder bijdraagt aan het daadwerkelijke bereik van een fanpagina; dat wordt namelijk in toenemende mate bepaald door betrokkenheid van deze fans. Om die reden loont het om te kijken hoe betrokkenheid (engagement) vergroot kan worden. Alleen dan is de volledige potentie van Facebook als marketing-platform benut worden.
Likes
Het grootste gedeelte van de betrokkenheid wordt kenbaar gemaakt met in likes als reactie op een bericht. Deze reactievorm vertegenwoordigt ongeveer 80% van de reacties op berichten van pagina’s (in januari 2012 was dit 70%). Een relatief klein deel van de reacties bestaat uit geschreven reacties (11%) en het delen van berichten (9%). Omdat een reactie op een bericht veel meer exposure krijgt in het nieuwsoverzicht binnen Facebook, is het advies meer waarde te hechten aan reacties en dit ook aan te moedigen door adequaat te reageren op de reacties, indien nodig.
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024