Facebook verlaagde paginabereik niet om meer promotieberichten te verkopen

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook verlaagde paginabereik niet om meer promotieberichten te verkopen

De afgelopen weken gingen er verschillende berichten rond dat Facebook het bereik van pagina's doelbewust verlaagde om gepromote berichten vaker onder de aandaht te brengen onder de gebruikers. Veel pagina's klaagden dat ze een lager bereik hadden en andere pagina's hadden ineens een hoger bereik dan voorheen. Volgens TechCrunch ligt dit volledig anders en heeft dit te maken met het EdgeRank-syteem. Relevante berichten komen vaker voor in het nieuwsoverzicht dan berichten waarop veel andere Facebook-gebruikers hebben laten weten dat het spam is. 

Het EdgeRank-systeem is deels gebaseerd op het systeem van Google. De internetgigant gebruikt een systeem om zoekresultaten beter weer te geven. Websites die niet relevant zijn bij een bepaalde zoekopdracht worden lager weergegeven in de zoekresultaten. Daarnaast heeft Facebook de 'Spam'-knop prominenter in beeld gebracht waardoor gebruikers vaker geneigd zijn om op dee knop te klikken als pagina's op een agressieve manier reclame gebruiken. 

pagelever-spam-data1

Het veranderen van het bereik heeft dus niets te maken met de gepromote berichten, maar meer met de pagina's die erg  veel spam verspreiden. De gepromote berichten zorgen er alleen maar voor dat deze berichten vaker voorkomen in het nieuwsoverzicht en dus niet dat een pagina minder populair wordt. Facebook heeft aangegeven dat ze mensen absoluut niet forceren om te betalen voor gepromote berichten.