Social Media24.10.2012

Facebook-vacaturewebsite … nu met 1 miljard potentiële kandidaten?


[Graciela Alarcon] Inmiddels zijn social media tools als LinkedIn, Twitter en Facebook ingeburgerd geraakt bij organisaties en recruiters. De talentmanagementsystemen van bedrijven worden meer en meer gekoppeld aan deze tools, om talent te volgen of om vacatures te plaatsen. Uit een onderzoek van Lumesse van september 2010 bleek dat LinkedIn met 83 procent het meest gebruikt werd. Recent onderzoek van Potentialpark laat zien dat de aandacht verschuift naar Facebook, met name waar het de interactie tussen studenten en pas afgestudeerden betreft. Nu heeft Facebook de afgelopen week de magische grens van 1 miljard actieve gebruikers aangetikt. Daarnaast overwegen ze een vacaturewebsite op te zetten. Wat gaat dat voor de gevestigde orde betekenen?

Volgens een bericht van Dow Jones zou het gaan om het samenbrengen van vacatures van derde partijen. Het betreft in ieder geval drie partijen die reeds vanuit Facebook App Center opereren, te weten BranchOut, Work4Labs en Jobvite. LinkedIn kan waarschijnlijk nog even rustig ademhalen, want de inspanningen zijn nog laag geweest. Het primaire doel is om de gebruikers meer te betrekken bij Facebook. Hoe dan ook, gezien de verschuiving van recruiters naar het gebruik van Facebook, kan dit een impact hebben op het gebruik van de andere social media tools. 

facebook-vacaturewebsite-nu-met-1-miljar.jpg
facebook-vacaturewebsite-nu-met-1-miljar.jpg

Met een miljard gebruikers is het onmogelijk om Facebook te negeren, toch blijft er ruimte voor andere tools. Ze hebben ieder een eigen doelgroep en bereik, die in sommige gevallen beter past bij de talentmanagementdoelstellingen van een bedrijf. Daarnaast heeft Facebook nog een aantal uitdagingen.

1. Niche merken Als je met een miljard mensen moet concurreren voor een baan, dan denk je wellicht beter na over je carrière. Je gaat dan liever op zoek naar vacatures die op branchespecifieke websites of netwerken worden geplaatst, waarop minder concurrenten aanwezig zijn. Zeker voor niche merken, die het minder van algemene kennis en kunde moeten hebben maar vakspecialisten zoeken, kan dit een betere optie zijn.

2. Screening-tools Als je een vacature plaatst op ’s werelds meest populaire vacaturewebsite, dan loop je veel risico. Als de tekst niet goed is of de vertalingen kloppen niet helemaal, kan dit grote gevolgen hebben voor de PR van je organisatie. Dan nog maar te zwijgen over het selectieproces. Op het moment dat er duizenden werkzoekenden reageren, is het een tijdrovende taak om de relevante van de niet-relevante sollicitaties te scheiden.

3. Privacy Reageer je op een vacature via Facebook, dan is dit meteen te zien voor al je vrienden waarmee je een link hebt (tenzij je je pagina hermetisch hebt afgesloten). In het onderzoek van Potentialpark onder 30.000 studenten en pas afgestudeerden kwam dit als grootste bezwaar naar voren, en geven zij de voorkeur dan ook aan andere kanalen.

Kortom, er is voldoende beweging in de markt van social media tools aanbieders. Bedrijven moeten deze nieuwe ontwikkelingen blijven meenemen in hun social media strategie en zorgen dat de link met talentmanagement- en bedrijfsdoelstellingen niet verloren gaat. Ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep en bereik, en gaat het uiteindelijk niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt