Facebook-vacaturewebsite ... nu met 1 miljard potentiële kandidaten?

Vorig artikel Volgend artikel

[Graciela Alarcon] Inmiddels zijn social media tools als LinkedIn, Twitter en Facebook ingeburgerd geraakt bij organisaties en recruiters. De talentmanagementsystemen van bedrijven worden meer en meer gekoppeld aan deze tools, om talent te volgen of om vacatures te plaatsen. Uit een onderzoek van Lumesse van september 2010 bleek dat LinkedIn met 83 procent het meest gebruikt werd. Recent onderzoek van Potentialpark laat zien dat de aandacht verschuift naar Facebook, met name waar het de interactie tussen studenten en pas afgestudeerden betreft. Nu heeft Facebook de afgelopen week de magische grens van 1 miljard actieve gebruikers aangetikt. Daarnaast overwegen ze een vacaturewebsite op te zetten. Wat gaat dat voor de gevestigde orde betekenen?

Volgens een bericht van Dow Jones zou het gaan om het samenbrengen van vacatures van derde partijen. Het betreft in ieder geval drie partijen die reeds vanuit Facebook App Center opereren, te weten BranchOut, Work4Labs en Jobvite. LinkedIn kan waarschijnlijk nog even rustig ademhalen, want de inspanningen zijn nog laag geweest. Het primaire doel is om de gebruikers meer te betrekken bij Facebook. Hoe dan ook, gezien de verschuiving van recruiters naar het gebruik van Facebook, kan dit een impact hebben op het gebruik van de andere social media tools. 

Facebook-vacaturewebsite ... nu met 1 miljard potentiële kandidaten?

Met een miljard gebruikers is het onmogelijk om Facebook te negeren, toch blijft er ruimte voor andere tools. Ze hebben ieder een eigen doelgroep en bereik, die in sommige gevallen beter past bij de talentmanagementdoelstellingen van een bedrijf. Daarnaast heeft Facebook nog een aantal uitdagingen.

1. Niche merken Als je met een miljard mensen moet concurreren voor een baan, dan denk je wellicht beter na over je carrière. Je gaat dan liever op zoek naar vacatures die op branchespecifieke websites of netwerken worden geplaatst, waarop minder concurrenten aanwezig zijn. Zeker voor niche merken, die het minder van algemene kennis en kunde moeten hebben maar vakspecialisten zoeken, kan dit een betere optie zijn.

2. Screening-tools Als je een vacature plaatst op 's werelds meest populaire vacaturewebsite, dan loop je veel risico. Als de tekst niet goed is of de vertalingen kloppen niet helemaal, kan dit grote gevolgen hebben voor de PR van je organisatie. Dan nog maar te zwijgen over het selectieproces. Op het moment dat er duizenden werkzoekenden reageren, is het een tijdrovende taak om de relevante van de niet-relevante sollicitaties te scheiden.

3. Privacy Reageer je op een vacature via Facebook, dan is dit meteen te zien voor al je vrienden waarmee je een link hebt (tenzij je je pagina hermetisch hebt afgesloten). In het onderzoek van Potentialpark onder 30.000 studenten en pas afgestudeerden kwam dit als grootste bezwaar naar voren, en geven zij de voorkeur dan ook aan andere kanalen.

Kortom, er is voldoende beweging in de markt van social media tools aanbieders. Bedrijven moeten deze nieuwe ontwikkelingen blijven meenemen in hun social media strategie en zorgen dat de link met talentmanagement- en bedrijfsdoelstellingen niet verloren gaat. Ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep en bereik, en gaat het uiteindelijk niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.