Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Easynet en Ipanema Technologies, blijkt dat Europese CIO’s de voordelen van sociale media niet benutten. Hierdoor lopen bedrijven het risico dat zij van hun klanten vervreemden, inefficiënte marketingstrategieën ontwikkelen, medewerkers demotiveren en hun voorsprong op de concurrentie verliezen.
Het onderzoek werd samengesteld op basis van online veldonderzoek uitgevoerd in maart en april 2012 met 550 unieke respondenten bestaande uit CIO’s, IT-directeuren, IT-managers en netwerkbeheerders werkzaam binnen grote bedrijven in heel Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, België en de Benelux.
Enkele conclusies:
• 67% van de Europese CIO’s en IT Directors blokkeert Facebook;
• 60% blokkeert YouTube ;
• 49% blokkeert Twitter;
• 56% blokkeert alle online video-content.
“Sociale media voor bedrijven afsluiten houdt een zeker risico in”
Volgens Lisa Myers (CEO Verve Search) is het een risico voor bedrijven om sociale media af te sluiten: “De ROI van sociale media is eenvoudig: het bedrijf dat er gebruik van maakt zal over vijf jaar nog bestaan. De helft van de wereldbevolking is nog geen dertig jaar oud en heeft de wereld zonder internet nooit meegemaakt. Voor deze mensen zijn internet en sociale media een manier van leven. Bedrijven zouden de enorme kracht van sociale media moeten benutten om medewerkers te behouden en hun klantenrelaties te verbeteren, in plaats van social media af te sluiten.”
“De kloof tussen Generatie X en Generatie Y wordt steeds groter”
Justin Fielder (CTO van Easynet) stelt dat het niet alleen gaat om het aantrekken en behouden van jong talent, maar ook over de beste manier om in dialoog te gaan met klanten en om klanten te behouden. Mensen jonger dan dertig jaar ademen sociale media. De sociale netwerken zijn van cruciaal belang als het gaat om communicatie, onderwijs en informatie. Ze hebben een enorme impact op zakelijk succes. Het is daarom essentieel dat bedrijfsleiders – meestal Generation X – dit inzicht verwerven omdat ze anders riskeren om de toekomst van hun bedrijf in gevaar te brengen.
Overname “Yammer” (Microsoft) toont belang van sociale netwerken op de werkvloer
Thierry Grenot (Executive Vice President bij Ipanema Technologies) is van mening dat de recente aankoop van het zakelijke sociale media platform Yammer door Microsoft het belang van sociale netwerken op de werkvloer aantoont. Al lijkt het erop dat de Europese CIO’s hierin een inhaalslag weten te maken. Veel van de te verwachten uitdagingen verbonden aan het gebruik van sociale media door de medewerkers, zoals de impact ervan op het bedrijfsnetwerk, zijn al opgelost. Het wordt dus tijd dat CIO’s opnieuw kijken naar hun beleid op dit vlak, zo stelt Grenot.
Gebruik eigen devices bedreiging voor bedrijfsnetwerken?
Justin Fielder onderschrijft dit: “Een paar van onze klanten maken zich zorgen over het vervagen van de grenzen van het netwerk als medewerkers hun eigen devices gebruiken om toegang te krijgen tot sociale media. Er zijn echter eenvoudige maatregelen die ze kunnen nemen, zonder drastische ingrepen zoals het volledig blokkeren van de toegang tot sociale media.”
Dringt een “Application Performance Audit” zich op?
Fielder en Grenot stellen voor dat CIO’s een ‘Application Performance Audit‘ uitvoeren op hun bedrijfsnetwerk, zodat IT-afdelingen een duidelijk beeld krijgen van het netwerkverkeer, de activiteiten op het netwerk en wat dit betekent voor de beschikbare bandbreedte.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersVerder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024