Inschrijving Facebook aandelen 'On Hold'. Wat zijn de risico's?

Vorig artikel Volgend artikel
Inschrijving Facebook aandelen 'On Hold'. Wat zijn de risico's?

Volgens persbureu Reuters hebben Amerikaanse banken en beurshandelaren waaronder Morgan Stanley & Co, E*Trade Financial en Wells Fargo het inschrijfproces voor aandelen van Facebook stopgezet. 

Woordvoerders van deze bedrijven weigeren op dit moment commentaar te geven. Morgen Stanley zou een max van 500 aandelen per aanvraag accepteren. De vraag naar aandelen zou overweldigend zijn. Potentiele kopers hopen met de beursgang snel hun slag te kunnen slaan. Facebook is booming en groeit nog steeds. Toch zijn er risico's en bedrijgingen genoeg. Een korte opsomming: 

- De privacy policy van Facebook blijft een punt waar nu al gebruikers over struikelen. Als het ooit echt een keer mis gaat en informatie komt echt op straat te liggen zijn de effecten niet te overzien. Daarnaast proberen overheden steeds meer invloed te krijgen op het gebied van privacy.

- Het gebruik van Facebook neemt af door nieuwe intreders. Neem als voorbeeld Path en Pinterest waar mensen op een andere wijze informatie met elkaar delen. Als het gebruik van Facebook hierdoor afneemt heeft dat direct impact op het businessmodel van Facebook.

- De voortdurende strijd in de VS over patenten kan een rol gaan spelen. Op dit moment heeft Yahoo een rechtzaak met Facebook lopen over mogelijk misbruik van intellectual properties.

- De toenemende populariteit van mobiele devices hebben een direct effect op de inkomsten van Facebook. De groei bij Facebook komt vooral via mobiel. Juist op een plek waar Facebook geen advertentie-inkomsten weet te genereren.

- Het wel en niet slagen van overnames. Beste voorbeeld is de acquisitie van Instagram. Facebook nam nog geen maand geleden de dienst over voor maar lieftst 1 miljard dollar. Instagram heeft geen inkomstenmodel. Waar Facebook de investering mee gaat terugverdienen is op dit moment nog volstrekt onduidelijk.

- Google+ wordt onderschat. Het sociale netwerk van Facebook's grootste concurrent groeit minstens zo snel en Google heeft een succesvol businessmodel. Daarbij is het sowieso de vraag of Facebook Google echt kan verslaan als het het om de centen gaat. (zie infographic)

- Facebook's vele aanpassingen en design veranderingen. Hoewel Timeline goed lijkt te zijn ontvangen zijn kunnen dit soort grote veranderingen direct effect hebben op het gebruik en de populariteit.

facebook-vs-google-display-network

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies