Social Media13.05.2012

Facebook blijft transparant op gebied van gegevensgebruik


facebook-blijft-transparant-op-gebied-va.jpg
facebook-blijft-transparant-op-gebied-va.jpg

Erin Egan, Chief Privacy Officer, van Facebook schrijft in een blogpost: “Vorig jaar introduceerden we ons nieuwe beleid inzake gegevensgebruik (Data Use Policy). Ons doel was op een transparante manier inzicht te geven in de manier waarop wij data gebruiken van Facebook gebruikers. We hebben het beleid een gelaagde structuur gegeven: de belangrijkste informatie wordt als eerst gepresenteerd, met de mogelijkheid om door te klikken naar uitgebreidere informatie. We zijn van mening dat deze flexibele en transparante opbouw een goede balans is tussen eenvoud en toegankelijkheid.

Na de lancering heeft Facebook veel feedback gekregen op deze benadering. “Mensen moedigden ons aan om op deze manier verder te gaan en zo de helderheid van ons beleid te versterken. Deze feedback werd gedeeld door de Ierse Data Protection Commissioner’s Office. Dat heeft onze datapraktijken vorig jaar uitgebreid onderzocht en kwam tot de conclusie dat wij een ‘positieve benadering en betrokkenheid hebben bij het respecteren van de privacy rechten van (Facebook)-gebruikers’. Net als onze gebruikers moedigde de Data Protection Commissioner’s Office – dat toezicht houdt op onze Europese vestiging, Facebook Ierland – ons aan om ons beleid inzake gegevensgebruik te versterken en in nog meer detail uit te leggen hoe wij informatie gebruiken.

Eerder dezr week heeft verbeteringen voorgesteld naar aanleiding van de feedback. “We voegen meer voorbeelden en gedetailleerde uitleg toe om ons beleid begrijpelijker te maken. We hebben bijvoorbeeld tips toegevoegd en deze gemarkeerd met een gloeilampje, zodat ze gemakkelijk te vinden zijn. We hebben nieuwe links naar ons helpcentrum toegevoegd. Ook hebben we een compleet nieuwe sectie toegevoegd waarin we uitleggen hoe we cookies en soortgelijke technieken gebruiken en we hebben de bijbehorende uitleg over cookies in ons helpcentrum geüpdatet. Daarnaast hebben we meer informatie toegevoegd over de manier waarop we data gebruiken om Facebook te beheren, om te adverteren en om de veiligheid en beveiliging te promoten onder Facebook gebruikers. Deze voorbeelden en deze uitleg worden gebruikt om gebruikers te helpen begrijpen wat ons beleid inzake gegevensgebruik in de praktijk betekent.

Sinds de laatste update van het beleid inzake gegevensgebruik heeft Facebook nieuwe functies gelanceerd. “Ook zijn we ons beleid aan het aanpassen en voegen we informatie toe om te laten zien hoe deze nieuwe functies werken. We beschrijven bijvoorbeeld het activiteitenlogboek, een nieuwe tool waarmee een gebruiker in één oogopslag kan zien wat hij/zij allemaal heeft gepost op Facebook. In het activiteitenlogboek kan worden aangeven wie welke geposte informatie kan zien en kan een gebruiker bepalen of het wel of niet op zijn/haar tijdlijn verschijnt. We hebben in het beleid nu ook de lancering van de tijdlijn toegevoegd en bieden informatie over coverfoto’s en andere mogelijkheden van de tijdlijn. Tot slot hebben we een aantal organisatorische veranderingen doorgevoerd om zaken beter vindbaar te maken, evenals een aantal administratieve updates.

Maandag 14 mei is er om 18.00 uur een video Q&A. Daar zal Erin Egan live vragen van de gebruikers beantwoorden.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt