Facebook vroege succesverhalen: Video en Open Graph

Vorig artikel Volgend artikel

[Alex Himel] In minder dan drie maanden tijd zijn er meer dan 3000 tijdlijn apps gelanceerd. Deze apps vallen binnen verschillende categorieën zoals nieuws, eten, reizen en mode. Onder deze apps wordt het aantal video-apps steeds groter. Dit komt onder andere omdat er gebruik wordt gemaakt van Open Graph; nu is het voor gebruikers makkelijker om video's te delen en te bekijken via Facebook en hun mobiele apparaten. Prille cijfers laten zien dat wanneer een video viraal gaat, dit ook gebeurt met de video-apps en de websites geïntegreerd met Open Graph.

VEVO: Het muziekplatform VEVO heeft onlangs de website en de apps voor iPhone en Android opnieuw gelanceerd. In de nieuwe site en apps is Facebook diep geïntegreerd om zo de gebruikservaring nog socialer te maken. Sinds de update met Open Graph heeft VEVO een exponentiele groei doorgemaakt. Het aantal uploads op Facebook is van februari tot maart met 600% gestegen. Binnen diezelfde tijdsperiode zijn er 130% meer verwijzingen van Facebook naar VEVO gemaakt en van het verkeer van Facebook richting VEVO komt 60% van Open Graph berichten.

Facebook vroege succesverhalen: Video en Open Graph

Viddy: Korte tijd geleden heeft Viddy haar mobiele app met tijdlijne geïntegreerd om zo gebruikers meer mogelijkheden te bieden om video's te delen. Sinds de integratie met tijdlijn in februari is het aantal maandelijkse gebruikers gestegen van 60.000 tot 920.000 en kende de content van Viddy 9.000.000 interactiemomenten. Bovendien is het dagelijks aantal nieuwe aanmeldingen voor Viddy sinds de integratie met Open Graph meer dan verdubbeld.

viddy_2

Izlesene: Sinds de lancering met Open Graph in september 2011 is het aantal maandelijkse gebruikers van de Turkse videosite gegroeid van 250.000 naar 6.500.000. Doordat het nu voor gebruikers makkelijker is om video's toe te voegen aan hun tijdlijn, heeft Izlesene het aantal video's dat gekeken wordt per dag zien verdrievoudigen.

Dailymotion: De sociale videosite is met Open Graph geintegreerd in januari, zodat het voor gebruikers mogelijk werd om video's toe te voegen aan hun tijdlijn. In de afgelopen twee maanden hebben meer dan 9 miljoen mensen de app aan hun tijdlijn toegevoegd. Op een normale dag bezoeken meer dan 6 miljoen mensen Dailymotion via Facebook. Meer dan twee miljoen video's worden per dag gepost van Dailymotion op Facebook.

Factoren voor succes:

• Ben transparant: Op websites die geïntegreerd zijn met Open Graph moet voor gebruikers goed duidelijk zijn wat er precies op de website gebeurt en wat op Facebook. Ook moet de mogelijkheid tot inloggen goed vindbaar zijn. Zo laat VEVO al tijdens het registeren zien wat de voordelen van personalisatie zijn en biedt een heldere manier om sociale media aan of uit te zetten. Vergelijkbaar met VEVO, geeft Viddy onmiddellijk aan op welke plek de gebruiker kan inloggen bij de app en deze kan toevoegen aan zijn of haar tijdlijn.

• Geef overal sociale context: de sociale context moet over de hele site duidelijk zijn. Zo laat VEVO een lijst met andere Facebookgebruikers aan de linkerkant van de pagina zien, zodat je een video snel kunt delen. Bij het gebruik van de mobiele apps is de gebruikerservaring verweven in alles wat je doet, zodat gebruikers video's kunnen delen waar ze ook zijn.

my_friends_facebook

• A/B test: als maker van een app moet je goed begrijpen wat de gebruikers doen. Ook moet de app constant getest worden of deze nog wel naar behoren functioneert. Izlesene heeft de ervaring geoptimaliseerd middels het uitvoeren van A/B testen voor het autorisatievenster. Door deze tests ontdekten ze dat gebruikers de voorwaarden eerder accepteerden als er meer context gegeven werd. Izlesen voegde een lijst met andere mensen die de app gebruiken toe, dit leidde er toe dat meer mensen toestemming gaven voor toegang tot hun profiel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies