Resultaat Heineken limited edition Facebook competitie

Vorig artikel Volgend artikel
Resultaat Heineken limited edition Facebook competitie

In het kader van het 140 jarig jublieum van Heineken, riep het merk een aantal maanden geleden haar community op om een limited edition Heineken bottle te ontwerpen. Designers van over de hele wereld werden uitgedaagd een nieuw design te ontwikkelen, die het met elkaar in contact brengen van mensen symboliseerde. Iets wat Heineken al 140 jaar doet, blijkt uit de video van het bedrijf. 

Maar Heineken zou Heineken niet zijn als ze er geen slim element in zouden verwerken. Designers moesten via Facebook andere designs zoeken die perfect aansloten op hun eigen design. Om zo gezamenlijk een nog beter design neer te zetten.

De organisatie ontving meer dan 30.000 inzendingen. Uit het totaal aantal inzendingen werd een top 100 van beste ontwerpen samengesteld. Deze ontwerpen werden voorgedragen aan een internationale jury in New York waar de uiteindelijke winnaars werden uitgekozen. De winnende ontwerpen worden in productie genomen en zijn eind 2012 beschikbaar.

Op zich is een crowd sourced wedstrijd niet nieuw, maar de manier waarop Heineken het heeft aangepakt is wel innovatief. In plaats van designers zich volledig te laten focussen op hun eigen concepten, daagde ze hen nu uit op zoek te gaan naar een geschikte partner. Om samen een nog beter ontwerp neer te zetten en gebruik te maken van het sociale element binnen Facebook. Door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen creëer je een sterker totaal concept. En ik moet zeggen dat dat hier goed is gelukt. 

En de designers krijgen een mooie beloning. Hun ontwerpen zullen over de hele wereld op de flessen te bewonderen zijn. Dan kun je toch zeggen dat je de limited edition 140 jarig jubileum fles van Heineken hebt ontworpen! Bekijk de video voor een samenvatting van de campagne. Via

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies