Facebook draagt naar schatting 15,3 miljard euro bij aan Europese economie

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook draagt naar schatting 15,3 miljard euro bij aan Europese economie

Facebook COO Sheryl Sandberg heeft vandaag de economische waarde bekend gemaakt van Facebook in Europa gebaseerd op een onderzoek en rapport van Deloitte.

Het rapport toont voor de eerste keer de waarde aan van Facebook's social platform voor bedrijven in de zogeheten EU27 landen. Adverteren, fan pagina's, apps, evenementen die georganiseerd worden op Facebook en de bestedingen van gebruikers via ethernet of mobiel breedband dragen allemaal bij aan een grotere omzet voor duizenden bedrijven en houden 232.000 mensen aan het werk.

Facebook's COO Sheryl Sandberg, sprak vandaag op de DLD conference in München en maakte dit nieuws bekend: "Het rapport dat vandaag is uitgekomen laat zien dat Facebook veel meer is dan het delen van foto's of het in contact blijven met vrienden; steeds vaker betekenen social media ook groei en banen."

"Zoals het Deloitte rapport belicht zijn social media vooral waardevol voor kleine en middelgrote bedrijven, die de ruggengraat vormen van de Europese economie. De impact die social media hebben is een lichtpunt in deze uitdagende tijden, maar groei komt niet vanzelf. We moeten ervoor zorgen dat we blijven investeren in onderwijs, training, technologie en netwerken zodat social media kunnen blijven innoveren en bijdragen aan economische groei."

Terwijl de hoogste economische activiteit waaraan Facebook een bijdrage levert plaatsvindt in de vijf grootste Europese landen – het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië – profiteren kleine landen ook van de interactie met social media.

Buiten de vijf grote EU landen is de waarde 4,1 miljard euro (27% van het EU totaal). Van de banen die zonder Facebook niet hadden bestaan, waren de andere EU landen verantwoordelijk voor 83.000 banen (36% van het EU totaal).

Het Deloitte onderzoek heeft Facebook's impact onderzocht op vier verschillende terreinen:

1. Beperkte invloed: Bij Facebook werken meer dan 600 mensen in Europa, dat vertaalt zich in inkomens, gebouwen, inrichting, apparatuur en toeleveranciers.

2. Bedrijven: Bedrijven vergroten hun omzet en werken aan hun merkbekendheid met behulp van gratis adverteren, fan pagina's, "vind ik leuk's" en door direct te communiceren met hun klanten.

3. Impact op platforms: Europese bedrijven die apps ontwikkelen voor Facebook bieden werk aan duizenden mensen. Ook social evenementen die online worden gepland leiden tot bestedingen voor locaties, eten, drinken en andere uitgaven.

4. Impact op technologieën: Veel mensen besluiten een nieuwe smartphone te kopen of een tablet computer om vaker op Facebook te kunnen zijn. Toegang hebben tot de site of een app vertaalt zich in bestedingen voor breedbandverbindingen, mobiel of via een vaste lijn.

image0021

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies