Social Media24.09.2011

Facebook’s nieuwe TimeLine en Privacy


Een goede vriend van mij, toen nog directeur van een Casino, zei enige tijd geleden tegen mij wat kort en krachtig het business model van het Casino is: “iedereen die een voet zet over de drempel van een Casino, neemt op dat moment afscheid van al het geld wat hij bij zich heeft”.

Ik moest hieraan denken naar analogie van de bekendmaking van Facebook op zijn F8 congres voor developers van afgelopen week in Los Angeles waarop de ontwikkelingstool Open Graph en Facebook’s nieuwe profielpagina Timeline werden aangekondigd en later de aankondiging van Facebook om muziek, video en televisies programma’s via Facebook te gaan aanbieden.
En ik dacht: “Iedereen die een account op Facebook inricht, neemt op dat moment afscheid van zijn privacy”.

facebook-s-nieuwe-timeline-en-privacy.jpg
facebook-s-nieuwe-timeline-en-privacy.jpg

Want wat is er aan de hand? Om te beginnen dat Facebook het formeel helemaal correct lijkt te regelen: je bepaalt zelf wie je vrienden zijn en wie je kunnen en mogen volgen, je geeft toestemming voor alle informatie die je plaatst dat hij in meer of mindere mate zichtbaar is. Je geeft toestemming voor elke applicatie die gegevens van jou ophaalt en voor gegevens die je vanuit andere bronnen binnenhaalt en publiceert. Dat lijkt dus in orde: jij zit aan de knoppen voor ieder letter informatie die je op Facebook pagina’s publiceert.

Maar er is meer. Facebook laat je, en terecht, op de toepassing van Apps accorderen dat er gegevens uitgewisseld mogen worden en dat deze gegevens in je stream geplaatst gaan worden. Maar dat vraagt Facebook één keer en dan wordt dat ongemerkt, ongestoort, automatisch en verder ongevraagd uitgevoerd, met de kans dat zonder dat je je dat bewust bent, omdat je ergens iets heel anders op het net of in Facebook aan het doen bent, die actie, mening, opmerking of keuze voor een product gewoon in je stream, voor iedereen of vele zichtbaar, wordt opgenomen. Zo gaat Facebook muziek (spotyfy), televisiesprogramma’s en video’s via Facebook aanbieden en wees je dan bewust dat iedere keuze die je maakt voor vrienden te zien is en in de stream wordt opgeslagen. Je ziet overigens ook wat je vrienden daar voor keuzes maken, enz.

facebook-timeline-2011.jpg
facebook-timeline-2011.jpg

Maar het venijn zit nog ergens anders in: Facebook introduceert je Timeline. Een functie die alle (belangrijke) gebeurteniussen in je leven chronologisch en grotendeels grafisch laat zien. Ik voorspel dat iedereen daar op het eerste gezicht voor zal vallen en mogelijk ijverig op zoek gaat naar materiaal om de ontbrekende mijlpalen van je leven in Facebook zichtbaar te maken. En waar de “ouderen” onder ons zullen zien – omdat het digitaliseren van je levensgeschiedenis pas een tiental jaren echt aan de gang is – dat een deel van het verleden nog een een zwart gat blijft, zal “de jeugd” zien dat Facebook geheel geautomatiseerd je biografie aan het opbouwen is.

Maar bedenk daar dan bij dat Facebook de gegevens voor je timelime ook van andere bronnen (daar had je immers toestemming voor gegeven!) en gegevens die je vrienden een keer hebben gepubliceerd over jou, meeneemt in je timeline. En daar komt het addertje, of misschien kan ik beter zeggen de wurgslang: hoewel misschien ieder afzonderlijk gegeventje niet zo dramatisch is wanneer het (openbaar) wordt gepubliceerd op Facebook, is er nu wel het effect dat al die gegevens uit vele bronnen door de chronologie in een context komen te staan waarvan het maar helemaal de vraag is of je zou zou willen publiceren wanneer Facebook je toestemming voor dit geheel had gevraagd. Dit kan hard aankomen als het om je privacy gaat.

facebook-timeline-2008.jpg
facebook-timeline-2008.jpg

We zijn ons over het algemeen lijkt het niet zo bewust van de gevaren op het internet, “de i-criminaliteit zal wel aan mij voorbij gaan”, en daarbij zijn we meer gespitst op virussen, hacking en phishing en daar kunnen we tools voor kopen toch, maar de grootste internet crimi-bestrijder, Norton, waarschuwt al lang dat het grootste gevaar en ongemak zit in identiteitsfraude: we zetten ongemerkt zoveel over ons zelf en naaste omgeving publiekelijk op het internet dat een slimme crimineel met jouw gegevens zich echt als jou kan voordoen; immers hij weet de geboorte data van je kinderen, waar je woont, wat je telefoonnummer is, de bankrekeningen en de geboorteplaats en -datum van je moeder.

Dat is de ene slechte kant van het te veel prijsgegeven van persoonlijke gegevens, maar de spagaat zich hem er natuurlijk in dat het internet ook heel veel informatie geeft en dat kan omdat zoveel mensen die informatie met veel plezier allemaal op het net aan het plaatsen is. Voor wat, hoort wat! Daarenboven vinden mensen het blijkbaar heel leuk om over zichzelf, de kinderen, het werk en dingen ze doen te vertellen. Ego’s in meer of mindere mate te over.

facebook-timeline-mira.jpg
facebook-timeline-mira.jpg

Misschien wordt ook wel de prijs die we voor de onnoemelijke geneugten van het Internet en de sociale media betalen in termen van een definitief en onomkeerbaar proces van het verlies van je geheimen rond je persoonlijke levenssfeer. Misschien gaan we het gewoon vinden dat het met de privacy gedaan is en omdat het voor een groot deel ook om “schaamte” gaat, kunnen we er misschien ook wel aan leren te wennen: iedereen kent je salaris, het geluk en teleurstellingen van je gezinsleven of je professionele carriere.

Maar nu is het maatschappelijk en sociaal nog zo dat we bepaalde feiten, gedragingen en meningen nog achter de firewall van ons leven willen houden. En zolang we die mening zijn toegedaan, dan zullen we ons moeten realiseren dat sociale media en zeker Facebook, wolven in schaapskleren kunnen blijken te zijn.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Verder lezen over Timeline

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee

De begin januari door Facebook aangekondigde verandering van algoritme heeft een eerste slachtoffer geëist. De Amerikaanse uitgever Little Things zet zijn activiteiten stop. 100 mensen verliezen hun baan nadat het 75% v...

Social Media01.03.2018

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook is de laatste tijd weer druk bezig met de tijdlijn. Begin dit jaar kwam het bedrijf naar buiten met het nieuws dat gebruikers meer dingen van vrienden te zien krijgen, en wat minder nieuws. Maar New York Times k...

Nieuws30.01.2018

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook blijft maandelijks updates uitrollen om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Zo ook voor de nieuwsfeed. Vorige maand werd namelijk het spammen van links nog aangepakt. Met weer een nieuwe update zijn trage...

Social Media03.08.2017

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Facebook heeft eind juni nog even snel een update uitgerold aan de nieuwsfeed van de inmiddels meer dan 2 miljard gebruikers. Deze update zal ertoe bijdragen dat het aantal links van lage kwaliteit gereduceerd zal worde...

Social Media03.07.2017

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Twitter blijft werken om het platform veiliger te maken. Zo zijn er in de afgelopen weken alweer verschillende veranderingen op dit gebied doorgevoerd. Er was een update waarmee gebruikers aanstootgevende tweets kunnen r...

Social Media02.03.2017

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Nu ook mogelijk woorden te muten uit je tijdlijn
Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Je krijgt binnenkort een stuk minder clickbait te zien op Facebook. Het sociale netwerk is namelijk weer het algoritme aan het tweaken dat gebruikt wordt om te bepalen welke berichten en onderwerpen jij te zien krijgt....

Social Media22.04.2016

Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Twitter heeft de resultaten over het vierde kwartaal bekendgemaakt. Het meest opmerkelijke over het afgelopen Q4 is dat het aantal gebruikers gelijk is gebleven, iets dat bedrijf merkte op de beurs. Het aantal maandelijk...

Social Media11.02.2016

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen

Mensen in de opkomende markten komen in een steeds sneller tempo online. Alleen gebeurt dit in de meeste gevallen wel via 2G-verbindingen. Om het ook voor hen mogelijk te maken om Facebook te gebruiken zal het sociale ne...

Social Media07.10.2015

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen