Facebook gaat van "wisdom of crowds" naar "wisdom of friends"

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook gaat van "wisdom of crowds" naar "wisdom of friends"

Facebook's verklaring voor de snelle groei van sociaal netwerken en alle bijbehorende applicaties is vrij eenvoudig, aldus Facebook executive Dan Rose. "We’re moving from the wisdom of crowds to the wisdom of friends", aldus Rose.

Het commentaar van Rose helpt deels te verklaren hoe Facebook zichzelf ziet en waar het resources in zal zetten om de community van 600 miljoen gebruikers te koesteren. Maar het toont ook aan dat Facebook als bedrijf een zeer machtige positie heeft omdat het als een soort toegangspoort fungeert naar een hele grote markt die per gebruiker gebaseerd is op een sociale vrienden kring.

Dat betekent dat mond-tot-mond reclame nu de primaire manier aan het worden is waarop mensen hun aankopen gaan doen en andere beslissingen nemen. Rose sprak met David Kirkpatrick, schrijver van het boek The Facebook Effect op de Digital Life Design conference in Munchen.

Rose zegt dat als je een advertentie ziet met de naam van een van jouw vrienden erin "the recall of that ad goes up by 60%". Facebook werkt nauw samen met Nielsen, waar ze de ad effectiviteit al voor een aantal jaar aan het meten zijn, om te zien hoe effectief Facebook’s ads zijn vanwege de connectie met jouw sociale vrienden kring.

"Word of mouth marketing is the best advertising. At Facebook, we are implementing it at scale." Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies