In 2015 is Facebook 200 miljard dollar waard

Vorig artikel Volgend artikel
In 2015 is Facebook 200 miljard dollar waard

Facebook zal tegen 2015 een waarde van 200 miljard dollar hebben. Dat heeft Lou Kerner, een analist op gebied van social media, gezegd in een interview met Bloomberg TV.

Volgens Kerner zal de internetadvertentiemarkt tegen 2015 globaal zo'n 110 miljard dollar waard zijn en zullen 20% van alle pageviews wereldwijd op Facebook worden gegenereerd. Kerner vindt die redenering zelfs nog aan de conservatieve kant, omdat hij zich baseert op de tijd die gebruikers vandaag al op Facebook doorbrengen. Daarbij komt dat in de VS Facebook vandaag al 25% van alle online advertenties voor zijn rekening neemt.

Dat betekent dat Facebook in 2015 zo'n 22 miljard dollar aan onlineadvertentie inkomsten zal ontvangen. Daar rekent hij nog een 5 miljard bij aan inkomsten uit een advertentienetwerk à la Google Ads dat Facebook vandaag zelf ontwikkelt en dat tot viermaal efficiënter kan worden omdat Facebook weet wie je vrienden zijn en dus gerichter kan werken dan een partij zoals Google of Yahoo.

Daarbovenop rekent Kerner nog eens 5 miljard dollar aan inkomsten uit Facebook credits, de zogenaamde munteenheid die binnen Facebook wordt gebruikt. Die kosten ongeveer 7 eurocent per stuk en dienen om virtuele goederen aan te kopen binnen het sociale netwerk.

Dat maakt 32 miljard dollar in inkomsten op jaarbasis, waarbij een winstmarge van 40% wordt gerealiseerd of - in totaal - een nettowinst van 16 miljard dollar. Laat daar een factor x16 op los... en je krijgt inderdaad een waardering van 200 miljard dollar...

Gisteren werd trouwens bekend dat Facebook in zijn 6e levensjaar 2 miljard dollar zal omzetten en niet 1,5 miljard zoals eerder aangekondigd. Indien de cijfers worden bevestigd gaat het om een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar en zal Facebook de kaap van de 2 miljard sneller bereiken dan Yahoo dat in het verleden deed en ongeveer even snel als Google.


Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies