Facebook Messaging je persoonlijke CRM systeem?

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook Messaging je persoonlijke CRM systeem?

Zoals iedereen momenteel wel weet heeft Facebook een nieuwe functie gelanceerd: Facebook Messaging. We mogen het van Facebook zeker geen email noemen, maar moeten het zien als een nieuw messaging system. Er komt echter wel een @facebook email client om de nieuwe functie te ondersteunen.

Zie deze video voor meer informatie over Facebook Messaging

Wat is er nieuw aan?

Eigenlijk is er niets nieuws aan wat Facebook gaat doen, anders dan dat ze de Facebook-gebruiker de mogelijkheid geven conversaties met anderen beter op te slaan en te organiseren via een messaging system. Het wordt mogelijk om bij een contact verschillende communicatie vormen op te slaan zoals; Facebook berichten van vrienden en vrienden van vrienden (vooral de laatste toevoeging is voor de marketeers heel belangrijk), emailberichten, sms-berichten en zelfs voicemailberichten.

In de zakelijke wereld is dit al langer bekend onder de naam CRM. Het is eigenlijk raar dat er nu pas een CRM-oplossing komt voor de consument? Ik denk dat Facebook de mogelijkheid heeft om hiermee zich een fantastische positie te verwerven in de dagelijkse communicatie van en met ons allemaal. En natuurlijk de hieraan gerelateerde marketing- en advertentiekansen die onderdeel is van het huidige businessmodel.

Ik ben alleen bang dat ze de kans niet volledig gaan grijpen. Zo is het “bij mijn weten” niet mogelijk email van ander email clients te koppelen aan mijn Facebook messaging systeem, is het niet mogelijk om mijn Twitter-account te koppelen en weet ik niet of ik alle Mobiele operators kan koppelen aan mijn account. Kortom ik geloof in de kracht van dit nieuwe idee, maar alleen als Facebook het ook open durft te gooien en de controle bij mij als gebruiker durft neer te leggen.

Als er veel gebruik van gaat worden gemaakt door de Facebookers, gaat er voor de marketeer ook wel het een en ander veranderen. Aanwezigheid op Facebook wordt een must en het aantal fans dat je aan je bedrijf weet te binden, wordt erg belangrijk. Er natuurlijk er vanuit gaande dat Facebook een zakelijk account dezelfde rechten gaat geven als een vriend. Veel fans geeft je snel een groot bereik, namelijk jouw bericht aan hen kan ook in de Facebook Messaging komen van hun vrienden. Voor email wordt het niet meer alleen belangrijk dat je een Opt-in hebt om een email te sturen, het wordt ook nog belangrijk dat de ontvanger jou toevoegt aan zijn of haar messaging dashboard. Kan dat zometeen direct vanuit de email met een druk op de button of wordt het een handmatige handeling voor de gebruiker?

Kortom een leuke nieuwe verandering die naar mijn mening daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om digitale communicatie een nieuwe wending te geven. De vraag is echter, pakt Facebook door en geven ze de gebruiker alle vrijheid om hun eigen communicatie te organiseren of gaan ze muren opgooien en mijn communicatie proberen te controleren?

Zelf ervaren? Vraag een uitnodiging aan http://www.facebook.com/about/messages/

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies