Social Media03.11.2010

Vier tips voor Facebook Groups


vier-tips-voor-facebook-groups.jpg
vier-tips-voor-facebook-groups.jpg

Toen Facebook vorige maand de nieuwe “Groups”-functie introduceerde, werd er slechts matig enthousiast gereageerd. Voor veel mensen was het een onduidelijke toevoeging in het woud van Pages en Profiles dat Facebook al biedt. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van de nieuwe functie? En wat hoe verhouden groepen zich nu tot pagina’s en profielen? Aan de hand van vier tips proberen we het wat duidelijkheid te geven. Voor mens én voor merk.

Groepen worden gemaakt door gebruikers, niet door bedrijven

Tot voor kort bestonden er eigenlijk 3 entiteiten binnen Facebook: profielen, pagina’s en groeppagina’s. De eerste is logisch; het profiel dat de gebruiker van het netwerk aanmaakt. Maar daarna werd het wat onlogisch. Als fan én als bedrijf kon je er voor kiezen een pagina (“fanpage”) aan te maken voor je (favoriete) merk. Gebruikers van Facebook werden vervolgens “lid” van zo’n fanpage. Maar voor bedrijven was er binnen deze optie een extra mogelijkheid: groepen. Deze uitgebreide fanpages fungeerde eigenlijk als een mini-netwerk, met de mogelijkheid om discussies te voeren, content te delen en updates te geven rond een merk of product.

Met de introductie van de nieuwe “Groups”-functie is die laatste optie echter komen te vervallen. Facebook heeft besloten deze samen te voegen tot één uniforme “fanpage”, ideaal om je merk of product te promoten. Groepen worden vanaf nu gevormd door gebruikers onderling. Alleen gebruikers (ofwel: profielen) kunnen een groep maken en vrienden uit hun netwerk uitnodigen aan te sluiten.

Word lid van een groep, maar spam niet!

Wanneer je als merk of als merkambassadeur lid wil worden van zo’n organische groep, is dat mogelijk. Je kunt een verzoek doen om lid te worden van de groep. Als je lidmaatschap geaccepteerd wordt, kun je deelnemen aan de discussies in de groep, content delen en dus je product of service promoten.

Een erg directe benadering is echter sterk af te raden. Je deelname in de groep beperken tot een verkapte sales pitch zal snel averrechts werken, mensen die direct promotie willen van je merk worden eerder lid van je fanpage.

Gebruik een groep als gesloten communicatiekanaal

Een erg interessante toepassing voor bedrijven maar ook voor je zaalvoetbalteam is het gebruiken van groepen voor “interne communicatie”. Gesloten netwerken als Yammer winnen langzaam aan meer terrein als het gaat om het up-to-date blijven buiten de muren van het kantoor en met groepen kun je natuurlijk ideaal je medewerkers, partners of teamgenoten toevoegen en content onderling uitwisselen.

Groepen als klantenpanel

In deze post op Mashable wordt het al toegelicht: de intieme setting van groepen maakt de functionaliteit ideaal om gericht met je fans of vrienden aan de slag te gaan. Maak een groep rond de ontwikkeling van een nieuw product en gebruik het platform om gedurende het proces met je doelgroep te overleggen en/of hen te enthousiasmeren. Of creeer een groep rond een event dat je organiseert en laat je deelnemers de discussie alvast opstarten. 

Er zijn vast nog vele andere toepassingen te bedenken voor de nieuwe groep-functionaliteit. Heb jij nog andere toepassingen, deel ze in de comments!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt