Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Facebook berichten met beelden op een vrijdagmorgen leveren marketeers de grootste efficiëntie op. Dat is de conclusie van een rapport van Vitrue. De berichten op de vrijdagmorgen leveren volgens het rapport 22% meer engagement op bij de consument dan video-berichten en 54% meer dan tekstberichten. Video-berichten zijn weer 27% meer efficiënt dan tekst.
De onderzoekers merken op dat verwacht kon worden dat beelden en video voor een groter engagement zorgen dan tekstberichten, maar de voorkeur voor afbeeldingen boven video komt volgens Vitrue als een verrassing over.
Het fenomeen heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken dat beelden gebruiksvriendelijker en minder tijdrovend zijn dan video om te bekijken. Verder wordt ook gewezen op het probleem om video van hoge kwaliteit te creëren en op de problemen die vele mobiele Facebook-gebruikers hebben om video te kunnen bekijken. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-berichten op vrijdag 64% efficiënter zijn dan op zondag, de minst geschikte periode om berichten te posten. Maar ook tegenover dinsdag en donderdag realiseert vrijdag een efficiëntie die 3%hoger ligt. Tegenover zaterdag is dat verschil 13%.
De onderzoekers voegen er aan toe dat berichten tijdens de ochtend 65% meer engagement genereren dan tijdens de namiddag. Dat bevestigt volgens Vitrue de theorie dat het publiek in de ochtend eerst zijn Facebook-account bekijkt voordat de dag drukker wordt. De onderzoekers voegen er wel aan toe dat de resultaten kunnen variëren van sector tot sector. Onder meer blijkt dat coupons voor fastfood-restaurants op woensdag een groot succes zijn. Dat zou volgens Vitrue te maken hebben met het feit dat werknemers en consumenten in het algemeen op woensdag de helft van de week willen vieren. Via
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023