Social Media04.10.2010

Op Facebook is beeld commercieel beter dan video


op-facebook-is-beeld-commercieel-beter-d.jpg
op-facebook-is-beeld-commercieel-beter-d.jpg

Facebook berichten met beelden op een vrijdagmorgen leveren marketeers de grootste efficiëntie op. Dat is de conclusie van een rapport van Vitrue. De berichten op de vrijdagmorgen leveren volgens het rapport 22% meer engagement op bij de consument dan video-berichten en 54% meer dan tekstberichten. Video-berichten zijn weer 27% meer efficiënt dan tekst.

De onderzoekers merken op dat verwacht kon worden dat beelden en video voor een groter engagement zorgen dan tekstberichten, maar de voorkeur voor afbeeldingen boven video komt volgens Vitrue als een verrassing over.

Het fenomeen heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken dat beelden gebruiksvriendelijker en minder tijdrovend zijn dan video om te bekijken. Verder wordt ook gewezen op het probleem om video van hoge kwaliteit te creëren en op de problemen die vele mobiele Facebook-gebruikers hebben om video te kunnen bekijken. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-berichten op vrijdag 64% efficiënter zijn dan op zondag, de minst geschikte periode om berichten te posten. Maar ook tegenover dinsdag en donderdag realiseert vrijdag een efficiëntie die 3%hoger ligt. Tegenover zaterdag is dat verschil 13%.

De onderzoekers voegen er aan toe dat berichten tijdens de ochtend 65% meer engagement genereren dan tijdens de namiddag. Dat bevestigt volgens Vitrue de theorie dat het publiek in de ochtend eerst zijn Facebook-account bekijkt voordat de dag drukker wordt. De onderzoekers voegen er wel aan toe dat de resultaten kunnen variëren van sector tot sector. Onder meer blijkt dat coupons voor fastfood-restaurants op woensdag een groot succes zijn. Dat zou volgens Vitrue te maken hebben met het feit dat werknemers en consumenten in het algemeen op woensdag de helft van de week willen vieren. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt