Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Gisteren lag voor het eerst Facebook plat. Dat betekende dat de meeste van slechts 550 miljoen gebruikers even niet online waren. Facebook omschreef de storing als de ergste storing die ze ooit hebben gehad in hun meer dan vier jarig bestaan. Door deze Facebook Fail werkte ook een aantal sociale plugins niet waaronder de “Vind ik leuk” en de “Delen-knop”. Op hoeveel sites deze knoppen geinstalleerd zijn en wat het gebruik er van is weten we niet, maar ga er maar van uit dat ook dit getallen zijn waar je van gaan duizelen.
Het is een boeiende gedachte. Nu Social Media meer en meer een belangrijke rol speelt in het leven van een ongekend aantal mensen, geloof me Facebook tikt over een jaartje echt de 1 miljard aan, wordt de invloed van dit soort platformen behoorlijk dominant. Denk ook aan de vele koppelingen die er zijn tussen alle platformen, wie een bericht publiceerd op sociaal netwerk X plaatst dit via slimme plugins moeiteloos door naar 10 andere netwerken. Wat is dan de impact van zo’n “Fail”. Ademen we rustig verder of komt er een moment dat het wel degelijk impact gaat krijgen op de wereld? Wie dit afdoet met lulkoek moet toch een paar stappen verder trachten te denken.
Sociale netwerken worden steeds belangrijker voor mensen in hun wijze van conversatie, dat geldt ook voor bedrijven. eMail is bij lange na niet dood, maar hoeveel mensen gebruiken netwerksites als Facebook en Twitter inmiddels voor hun primaire communicatie en worden technieken als RSS voorbij gelopen door Twitterfeeds? Social media zit inmiddels veel dieper in de samenleving dan vele zullen begrijpen.
De storing van gisteren viel nog wel mee volgens het engineering-team van Facebook. Door een systeemstoring kon Facebook niets anders doen dan de site uit de lucht halen. “The way to stop the feedback cycle was quite painful – we had to stop all traffic to this database cluster, which meant turning off the site. Once the databases had recovered and the root cause had been fixed, we slowly allowed more people back onto the site”.
Het stelde daarmee achteraf allemaal weinig voor maar Facebook zal zeker de impact van de Fail laten onderzoeken om te overzien hoe groot de impact werkelijk was. Dit leert het bedrijf ook inschattingen te maken vanaf een punt wat nu nog buiten ons gezichtveld ligt maar wat wel degelijk een onderwerp wordt. Oprichter en eigenaar is Mark Zuckerberg, 26 jaar, meestal nerd en niet bezig met wereldheerschappij.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023