Girls in MarTech: ‘Take the risk and jump!’

Girls in MarTech: ‘Take the risk and jump!’

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een recent onderzoek van Microsoft, blijkt dat Nederlandse meisjes ten opzichte van andere Europese meisjes een jaar eerder afhaken op technische en wiskundige vaardigheden. Nederland doet het ook relatief slecht als het gaat om de interesse van vrouwen in technische vakgebieden. Bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en computerwetenschappen ligt het percentage vrouwen die veel interesse in deze vakgebieden hebben steevast onder het Europese gemiddelde. Nederland scoort hierop veelal het slechtst van alle landen.

Hoe zit dat met MarTech?

Nu marketing technologie in opkomst is, en marketingposities juist vaak door vrouwen worden vervuld, rijst de vraag: Worden vrouwelijke marketeers steeds technischer of komen er meer mannen in het vakgebied? In dat kader was het Girls in Martech event dat afgelopen dinsdag door Relay42 en SheSharp werd georganiseerd verfrissend. De zaal zat vol met 130 vrouwen die interesse hebben in marketing technologie en er kwamen zowel dames aan het woord die afkomstig waren vanuit de technische hoek als vanuit de branding en content hoek.

Vraag waarom

De Colombiaanse Alexandra Vargas, senior engineer bij Relay42, vatte haar ‘hitchhikersguide to development’ mooi samen in een aantal tips voor vrouwen die een carrière als developer voor zich zien. Zo is het belangrijk om altijd de waaromvraag te stellen. Wil je een vertaler zijn van ideeën of wil je echt iets toevoegen? Waar voel je je goed bij? Hoe moeilijk het voor Alexandra ook was, in een eerste baan en dan ook nog in een ver land, ze durfde toch haar hand op te steken en vragen te stellen. Dit leidde tot veel ervaring en kennis die ze anders gemist had. Ook geduld is belangrijk. Als developer wil je mooie dingen bouwen, volgens Alexandra. Je bent enthousiast over wat technisch mogelijk is en je ziet het al helemaal voor je. Maar let op: Er moet een balans zijn tussen techniek en business. Developers zijn vaak druk bezig met de techniek, terwijl de business kant zich afvraagt wat precies de toegevoegde waarde is.

Taal en fun

Techneuten en managers hebben elk hun eigen taalgebruik en afkortingen. Denk aan CPC, USP, DMP, CTO en zo valt er nog een hele lijst op te sommen. Probeer met elkaar in gewone mensentaal te spreken, ook al weet iedereen wat de afkortingen betekenen, zegt Alexandra. Zorg dat je op dezelfde lijn zit en elkaar 100% begrijpt. Maak dingen ook visueel inzichtelijk en maak gebruik van use cases om je punt te maken. Voor die uitdaging stonden ook Kalina Dancheva en Alex Durham toen ze de marketing voor Relay42 gingen doen. Hoe communiceer je een DMP? Het begon met een visual, waar ze zelf heel erg trots op waren, maar die totaal niet overkwam bij de klant. ‘Te nerdy’, zo bleek. Ze kwamen tot de conclusie dat het allemaal simpeler moest. Geen blabla-verhalen en buzz words, maar wel speels, slim en out of the box. Tot slot misschien een open deur, maar van doorslaggevend belang: Zorg dat je plezier hebt in je werk. Zet je ego aan de kant en werk samen met je team voor gezamenlijk succes en plezier.

People based marketing

Liz van der Veen en Lotje van der Kooij zijn allebei programmatic marketing manager bij KLM. Lotje heeft een technische achtergrond en studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft en Liz studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij zien een aantal ontwikkelingen in het MarTech veld. Ten eerste: Denk vanuit de klant. Wat is voor de klant belangrijk en waar ergert hij zich aan? Zorg ervoor dat je de klant niet bestookt met marketingboodschappen. Zorg er ook voor dat je bent waar je klant is. Ze gebruiken verschillende devices en doen verschillende activiteiten via verschillende kanalen. Zorg dat je ze weet te bereiken en tegelijkertijd relevant bent. Hier kan een DMP bij helpen.

Innovate, automate & push the boundaries

‘Aim for the moon’, zeggen Liz en Lotje. Ook al is het technisch nog niet mogelijk, maak grootse plannen en begin ze uit te voeren. Eerst in het klein en maak ze vervolgens steeds groter. Om te innoveren moet je het gewoon doen en ambities hebben. Probeer ook zoveel mogelijk te automatiseren maar verlies daarbij de menselijke kant van marketing niet uit het oog, stellen de KLM’ers. Tech is een hulpmiddel, om uiteindelijk een betere interactie met de klant mogelijk te maken. Tot slot: verleg je grenzen. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en gebruik ze voor je eigen situatie.

Take the risk and jump

Ik weet helaas nog steeds niet of er meer mannen in het marketing werkveld komen nu de rollen steeds technischer worden, maar dat er veel enthousiaste vrouwen op dit gebied zijn is in ieder geval een ding dat zeker is. De laatste boodschap van alle vrouwen op het podium was eensgezind: ‘Take the risk and jump’. Of het nu gaat om iets anders doen dan waar je voor gestudeerd hebt, het verhuizen van Colombia naar Nederland, of iets technisch gaan doen terwijl je een alfa dacht te zijn. Ga het aan, ga het ontdekken, durf te springen!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies