Concertfotografie workshop bij Groots met een zachte G

Concertfotografie workshop bij Groots met een zachte G

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen dagen, en vanavond voor het laatst dit jaar, stond Guus Meeuwis voor de negende keer in het PSV Stadion om daar zijn Groots met een zachte G concerten te geven. Als partner van de concerten organiseerde Nikon een workshop concertfotografie die gegeven werd door fotograaf Paul Barendregt. Een verslag van het evenement en een kijkje achter de schermen van de wereld van de concertfotografie.

Concertfotografie workshop bij Groots met een zachte G

Om 19:00 uur verzamelde een aantal bloggers zich bij ingang 13 waar we nadat we accreditatie hadden ontvangen via het TV compound waar United4All enkele vrachtwagens voor de concertregistratie had opgesteld door de catacombe naar de Luc Nilis zaal waar Paul Barendregt ons verwelkomde.
In de zaal lagen op een aantal toestellen van Nikon inclusief lenzen, en het Nederlandse kantoor had flink uitgepakt want we hadden o.a. een Nikon D4s een Nikon D4 een Nikon D800 tot onze beschikking met diversen Nikkor tele-zoom lenzen. Ook lag het laatste model systeemcamera de Nikon 1 V3 klaar zodat we met twee verschillende camera's het concert vast konden leggen.
DSC_2127
Na de introductie van alle aanwezig gaf Paul ons mee achter de wereld van de concertfotografie, waarbij al snel duidelijk werd dat het beeld wat de buitenwereld heeft van concertfotografie totaal anders is dan de realiteit. Er is nauwelijks nog geld te verdienen met concertfotografie, de fotografen zijn overgeleverd aan de grillen van het management van de artiesten en vaak is het zo dat de concertfotografen maar enkele nummer aanwezig mogen zijn om foto's te maken en moeten dan de zaal weer verlaten.
Een heel concert fotograferen is er dus niet bij, tenzij de artiest (of het management) de fotograaf inhuurt als "huisfotograaf" dan kan deze vaak gaan en staan waar hij wil.
Tijdens de uitleg hoe concertfotografie in de praktijk werkt werd als snel duidelijk dat concerten, net als TV programma's volledig gescript zijn. Tijdens de loop van de zaal waar wij ontvangen werden en het persvak in het stadion vertelde een productie dame mij hetzelfde verhaal. Iedereen weet waar op wat moment de artiest(en) staat en wat er grofweg gebeurt. De spontaniteit lijkt dan ook verdwenen hoewel het aan de artiest is om zich uit te leven binnen de "kaders" van zo'n productie.
DSC_2273 

Nadat we alle do's en dont's te horen hadden gekregen werden we naar het speciale persvak gebracht waar we alleen tijdens 1 nummer mochten fotograferen. Nadat we in het vak waren geplaatst kregen we van de productiedame een seintje wanneer we mochten beginnen.
In de praktijk is concertfotografie best heel lastig, wij stonden in dit geval behoorlijk ver weg om mooie close up beelden te schieten, zelfs met een 400mm lens stonden de artiesten ver weg. Maar ook de beperkte ruimte helpt niet om echt los te gaan.DSC_2043
Er was ons van te voren gezegd dat Guus door het publiek zou lopen tijdens het nummer, maar er waren meerder wegen die hij kon bewandelen bleek in de praktijk. Hij nam de route ver van ons vandaan, en daar ging ons eerste moment om hem van dichtbij te fotograferen. Waarschijnlijk was dat de vrijheid die een artiest nog heeft ;-)
Nadat het nummer klaar was, werden we door de productiedame weer uit het persvak gehaald om terug te gaan naar de zaal om daar onze foto's uit te zoeken. Tijdens de loop naar de uitgang kwam Guus onze kant op, letterlijk vanuit mijn heup heb ik onderstaande foto kunnen maken, geen winner, maar het bleek achteraf dat we dichterbij niet zouden komen.
DSC_2165 

Zoals eerder gezegd kregen we tijdens de concertfotografie workshop de mogelijkheid om met zowel consumenten al professionele camera en lenzen te werken. Hoewel de Nikon 1 V3 een leuk camera is, ging mijn voorkeur toch wel uit naar de Nikon D4s, deze camera met een Nikon AF-S 70-200mm F/2.8G VR ED II en Nikkor AF-S 80-400mm F/4.5-5.6 G ED VR heb je niet elke dag in handen dus voor mij het moment om ze in de praktijk te proberen. De Nikon D4s is een 16,2 MP APS-C sensor camera met een ISO-bereik van 100-25.600 uit te breiden tot 409.600 en kan tot 11 bps in FX-formaat schieten. De camera kost 'slechts' 6100 euro dus een feest voor een fotograaf om een avond mee te spelen.
DSC_2137
DSC_2269
Bovenstaande foto's zijn allemaal met de Nikon D4s gemaakt waarbij de Nikon AF-S 70-200mm F/2.8G VR ED II toch wel mijn voorkeur had. De lens is een waar werkpaard, rag scherp en loei snel.
Al met al was het een leerzame avond waarbij me wel duidelijk werd dat concertfotografen over het algemeen als slaven behandeld worden door een management van een artiest, de hoeveelheid restricties de opgelegd worden en de minimale speelruimte die fotografen krijgen maakt het erg moeilijk om mooi werk af te leveren. Ondanks dat kregen we aardig wat ruimte om het een en ander te doen en was het zeker een geslaagde workshop van Nikon en Paul Barendregt. Meer foto's staan op mijn Flickr account.

Meer content

Jöran Maaswinkel

Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies