Waarom grote ondernemingen hulp bieden aan startups

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week vond The Next Web Conference in Amsterdam plaats: hét Nederlandse tech-evenement van het jaar, zeg maar een kleinere en Nederlandse variant op SXSW. Behalve de internationale sprekers en tientallen startups waren er dit jaar opvallend veel grote gevestigde ondernemingen aanwezig om de startups toe te spreken. Onder andere GoogleDell enMicrosoft betraden de podia met de boodschap: Wij kunnen jouw startup helpen succesvol te maken!

Zo vond tijdens de conferentie de Nederlandse aftrap van het Dell Center for Entrepreneurs plaats. Startups worden uitgenodigd om mee te dingen naar een werkplek in de Nederlandse incubator van Dell, waar zij gebruik kunnen maken van het netwerk en alle aanwezige kennis en kunde. Er is volop ondersteuning; van het bestuur tot sales, van de juridische- tot de marketing-afdeling. Dell biedt de middelen die startupondernemers nodig hebben om een goed idee tot een succesvolle, groeiende business te maken.

Waarom grote ondernemingen hulp bieden aan startups

Entrepreneurs are the engine. Technology is the fuel
Naast het programma biedt Dell een internationaal fonds, waarmee het startups van financiering voorziet. Deze is vooral bedoeld om aan de juiste technologische middelen te komen. In het buitenland lopen dergelijke programma’s al een aantal jaar en heeft het verschillende succesverhalen opgeleverd. Een goed voorbeeld is Dropbox, dat zich twee jaar geleden aansloot bij het CFE programma in de Verenigde Staten. Momenteel is Dropbox een BTB partner van Dell en wordt de cloudservice door de IT-gigant als consumentenservice verkocht.

Grote ondernemingen, zoals Dell, bieden startups met de incubatorprogramma’s exact hetgeen waar zij naar verlangen: hulp met de verdere ontwikkeling van het product of de service. “Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn!” is de reactie van verschillende startende ondernemers. De vraag die daarom vooral heerst is: waarom bieden de grote bedrijven deze hulp aan startups, wat is het belang dat zij hierbij hebben?

Op zoek naar ‘The next big thing
Het is voor gevestigde bedrijven zoals Google, Dell en Microsoft van grote waarde dat zij zich blijven innoveren. Het is de uitdaging om op tijd de nieuwste ontwikkelingen te herkennen en in te spelen op de opkomende trends. James McQuivey, één van The Next Web sprekers, maakt duidelijk waarom: “It is either disrupt or be disrupted. Startups spelen hierin een steeds belangrijkere rol. We weten tenslotte dat startups de kracht hebben om significante veranderingen te brengen in een business. Het innoverend en creatieve vermogen van startende ondernemingen geeft de grote ondernemingen de kans om de eigen innovatiekracht te vergroten, iets waar zij in veel gevallen zelf niet langer de capaciteit voor hebben. Een verbinding met een startup verstevigt op deze manier de positie ten opzichte van de concurrentie.

Door de groei van een startup te supporten, hopen grote ondernemingen mee te groeien; samen te bouwen aan een relatie die elkaar versterkt en voordelig is voor beide ondernemingen. Samen profiteren van een onderlinge samenwerking.

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies