Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer


sxsw-een-hernieuwde-beleving-in-het-open.jpg
sxsw-een-hernieuwde-beleving-in-het-open.jpg

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema’s te onderscheiden in de gegeven presentaties. Dit jaar waren dat Wearables, (Big) Data, Healthcare & Public Transport.

Zelf heb ik voornamelijk sessies bijgewoond rondom innovatie binnen het openbaar vervoer. Tijden leek deze sector namelijk stil te staan op het gebied van innovatie, toch blijkt daarin nu een keerpunt te zijn aangebroken. Behalve het weer, is er namelijk niets waar we zoveel over klagen als het verkeer. Uit onderzoek blijkt tevens dat men steeds vaker het openbaar vervoer kiest boven de auto.

Net je bus of trein missen, niet weten waar de meest nabijgelegen halte is die je naar je bestemming kan brengen en willen weten hoe lang het duurt voordat de eerstvolgende bus eraan komt; fricties als het gaat om het gebruik van het openbaar vervoer. Toch lijken bovenstaande nadelen binnen het openbaar vervoer minder erg dan die van het gebruik van de auto.

Het aantal gereden kilometers per auto gaat in West-Europa al jaren omlaag, net als in de VS en Japan. Het aantal verkochte auto’s vertoont dezelfde tendens. De crisis denk je dan, maar de neergang begon al ruim daarvoor. Hoewel de Amerikanen vorig jaar weer iets meer auto’s aanschaften, spreken sommige onderzoekers al van peak car, het idee dat autogebruik en -bezit op of zelfs over zijn hoogtepunt is.

Zolang de vliegende auto haar toetrede nog niet heeft gedaan bij het grote publiek zal deze verandering ook nog de komende tijd gaan plaatsvinden. 

Jongeren zullen daar niet van opkijken, die zijn al lang meer geïnteresseerd in gadgets dan in auto’s. Hun rijbewijs halen ze steeds minder vaak, liever kiezen ze voor openbaar vervoer, carpoolen of de taxi. Daarbij geholpen door een snel uitdijend arsenaal aan apps die voor je uitdokteren hoe je het snelst van A naar B komt.

Met de opkomst van The Internet of Things en Big Data lijkt ook voor het openbaar vervoer nu een nieuw tijdperk aan te breken. Natuurlijk zijn er tal van apps welke de reis in het openbaar vervoer vergemakkelijken, maar nog mooier is het om te zien hoe er over lange termijn langetermijnoplossingen wordt nagedacht. 

Amerika is goed op weg als het gaat om innovatie binnen het openbaar vervoer, de openbaar vervoerssector in Nederland is van oudsher echter conservatief, te weinig innovatief en teveel naar binnen gericht. Ondanks de bezuinigingen is er volgens verschillende sprekers echter juist winst te behalen door middel van geavanceerd openbaar vervoer. Zo blijkt uit onderzoek van GOVI dat in Nederland €10 tot €50 miljoen te besparen valt door middel van een beter en efficiënter openbaar vervoer.

De ongekende hoeveelheden data die beschikbaar zijn en de in hoog tempo veranderende technologieën bieden het openbaar vervoer ongekende kansen. In de huidige maatschappij heeft iedere persoon op ieder moment toegang tot informatie. Juist dit gegeven biedt mobiliteit veel kansen om het bestaande transportnetwerk veel efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken. Naast het uitbreiden van de hoeveelheid data aan de kant van de reiziger zal het openbaar vervoer de komende tijd namelijk ook steeds meer data gaan vrijgeven. De samenwerking tussen deze twee stromingen zou in de toekomst Real-time voor fantastische en innovatieve toepassingen kunnen gaan zorgen.

Tussen deze samenwerking gaan echter nog wel wat stappen aan vooraf. Zo moet de focus in de toekomst verlegd van het voertuig naar de reiziger, het openbaar vervoer draait namelijk niet om bussen of treinen die op tijd rijden, maar om mensen die snel en betrouwbaar van A naar B willen reizen. We moeten die miljarden enen en nullen omzetten in relevante informatie, liefst in een mooi kaartbeeld. Dat betekent weten waar je naar moet kijken en begrijpen wat je ziet. Pas dan kun je Big Data omzetten in concrete verbeteringen.

Wanneer deze verbeteringen zullen plaatsvinden is nog niet duidelijk, wel weten we dat het niet meer lang zal en moet duren!

Deze blogpost is geschreven door Mark Bijl, Tam Tam

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps

Het wordt al langer geroepen: Mobile, daar ligt de focus voor de komende jaren. Van het gigantische aanbod aan onderwerpen op SXSW heb ik daarom ook veelal mijn focus gelegd op mobile. Ik ben in aanraking gekomen met nie...

Events14.03.2014

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps