Non-profits moeten aan de slag met data visualisaties, maar zien weinig in het openstellen van data

Vorig artikel Volgend artikel

In Austin dezer dagen geen tekort aan gesprekken die gaan rondom data. Vergaren, analyseren en visualiseren, elk element komt aan bod. Voor een non-profit organisatie is dat niet anders, maar daar ligt de nadruk misschien nog wel het meest op de visualiseren en overbrengen van de data. Tijdens SXSW gingen data viz platform Vizzuality en 2 lokale non-profits met elkaar in gesprek om te kijken hoe data journalistiek de boodschap van non-profits kan versterken.

Non-profits moeten aan de slag met data visualisaties, maar zien weinig in het openstellen van data

Cijfers. Onderzoeken. Analyses. Non-profits hebben er vaak genoeg van, maar het overbrengen naar het publiek blijft een uitdaging. Droge data lokt geen reactie uit en zal zeker de donaties niet verhogen voor een goed doel.

Het creatieve Vizzuality werkt echter al jaren samen met non-profits om hen te helpen bij het visualiseren van data. Ze werken niet alleen voor grote namen, ze werken ook samen met grote namen, zoals Microsoft en Google. Hun meest recente werk is bijvoorbeeld de Global Forest Watch, een samenwerking met Google waarin we de ontbossing van onze aarde real-time kunnen volgen.

Nu de technologie toegankelijker wordt en kruisverbanden sneller kunnen worden gelegd, is het volgens de sprekers tijd om data journalistiek en data visualisatie op grote schaal in te gaan zetten bij de non-profit. Een logische conclusie, maar het grote probleem voor deze organisaties is het vinden van het juiste personeel en het zorgen dat deze nuttig ingezet kunnen blijven worden.

Geconfronteerd met onze vraag waarom de sprekers het nodig vinden om deze kennis dan in huis te halen, wanneer ze ook kunnen kiezen om de data open te stellen aan de buitenwereld en creatieven uit te dagen, verschijnt er een kleine glimlach op alle gezichten. Die variant hadden ze vast al eens overwogen, maar dat zou betekenen dat de grote bazen binnen de organisatie moeten worden overtuigd en dat, dat is een paneldiscussie op zichzelf.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies