How to Rock SXSW

Vorig artikel Volgend artikel
How to Rock SXSW

Tsja, probeer dat maar eens. Een blog schrijven over een talk van Gary Vaynerchuk. Deze bekende bron van wervelwinden van uitspraken en beruchte 'rants', ga daar maar eens bij zitten meeschrijven. Gelukkig kennen ze hem een beetje in Austin, en hebben ze hem slechts 10 minuten gegeven om zijn eigen voorbereide verhaal te houden, en hebben ze de rest van het uur vrijgehouden voor het stellen van vragen via Twitter.

Een compleet misleidende titel van de sessie eigenlijk, maar toch weet 'Gary Vee' je toch iets mee te geven wat voor zowel bij de SxSW (of 'Southby' zoals de locals het noemen) als voor je prive en zakelijke leven handig kan zijn. Deze man is erg populair vanwege zijn heldere kijk op wat lijkt, alles in de wereld. Logisch ook dus dat hij gebombardeerd wordt met aanbiedingen en vragen om hulp bij een startup of product. Maar, zo zegt hij, deze aanbiedingen zijn geen aanbiedingen, het zijn vragen om zijn inspanning. "Hey, let me give you my business card", "Invest in my startup!", "Download my app!"

Hij vertelt uit eigen ervaring dat mensen die zo populair zijn, dat er constant aandacht van ze gevraagd wordt, standaard in de verdedigingsmodus zijn tegen de vragende massa. Zijn tip: 'provide value upfront'. Zorg dat je van te voren iets te bieden hebt, dan wek je vanzelf de interesse bij de juiste personen. Volgens Gary de enige manier om op te vallen bij mensen zoals hijzelf.

Of, 'relevante mensen' zoals iemand in het publiek hebt noemde in een vraag, waar weer een flinke preek uit voortkwam. 'Relevante mensen' zijn bullshit. De term althans, want 'relevant' is subjectief als het mensen betreft. Stop met mensen categoriseren, en leg connecties met iedereen, want iedereen is relevant. Als je in de rij staat bij de taco-vrachtwagen, en niet aan het meisje voor je vraagt wie ze is en wat ze doet, is 'inexcusable'. 'Say hello to five strangers today'. En als je dat vandaag niet doet, maak je de grootste fout van je leven.

Waar hij mee eindigde, is wat veel mensen vaak vergeten, of als een flauw cliché bestempelen, is dat een reis belangrijker is dan de eindbestemming. Ja, inderdaad flauw, maar omdat het een cliché is, automatisch ook waar. Zoals zijn hele sessie van vandaag; Hij heeft niets verteld, maar een zaal vol mensen weer flink aan het denken gezet. Geen eindproduct, maar bij iedereen een reis opgestart.

Deze blogpost is geschreven door: Bart Ramakers, Tam Tam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies