Steve Brown (Intel): 'Het verrijken van levens gaat niet over technologie, het gaat om ervaringen'

Vorig artikel Volgend artikel

Intel is, volgens eigen zeggen, 'de sponsor van morgen'. De hoeder van onze toekomst. Wat daar mee bedoeld wordt, kan tijdens het jaarlijkse Research@Intel nader bekeken worden: diverse (technologische) innovaties die onze levens moeten gaan verbeteren. Al ligt het volgens Steve Brown, één van de futuristen in dienst van Intel, niet aan de techniek, maar aan de ervaring die techniek moet bieden.

 Steve Brown (Intel): 'Het verrijken van levens gaat niet over technologie, het gaat om ervaringen'

De futuristen bij Intel Labs hebben een evenwel intrigerende als uitdagende klus: hun taak is het vooruit kijken in de toekomst en bepalen welke richting innovaties zullen gaan. Volgens Steve Brown staat er aan het eind van die periode één ding als een paal boven water: we kunnen "technologie" afstrepen als drempel in onze jacht naar de beste gebruikerservaringen.

Moore's Law in full effect, aldus Brown en dus zullen we in de komende jaren merken dat technologische ontwikkeling niet langer in de weg mag staan van innovatie. Dat verandert overigens niets aan het feit dat er genoeg andere drempels zijn, maar die zijn voornamelijk menselijk: businessmodellen, wettelijke bepalingen en verschillende culturen zullen de innovatie van user experiences.

Brown legt uit dat het ook voor Intel betekende dat er op een nieuwe manier naar de inrichting van het bedrijf moest worden gekeken. Tot zo'n 5 jaar geleden verliep het proces in de hardwareindustrie volgens de zogenaamde "Software Spiral". Hardwarefabrikanten maakte transistors en chipsets, die vervolgens naar software developers werden gepushed met de boodschap: "Hier, succes. Bouw er maar een mooie user experience op".

Dat is deze dagen wel anders, legt Brown uit. Zo drastisch anders, dat op elk niveau van dat proces de pijlen werden omgedraaid. Met de versplintering van de PC in smartphones, tablets, notebooks en vele andere devices, veranderde alles. Ontwerpers van gebruikerservaringen werden nu ineens leiden in het innovatie proces: wat zoeken mensen en welke hardware zou daar bij passen?

"People pay don't pay for hardware, they don't pay for specs. They pay for the F-word: how does this product make me feel?", aldus de Amerikaan.

Aan de hand van Brown's verhaal kunnen we de rode draad spotten tussen de 3 thema's die Research@Intel dit jaar dragen. Alles in tijdens het event draagt uit dat Intel zich met vereende krachten vastbijt in de menselijke kant van techniek en innovatie.

Brown: "After all these years, it's time to come clean and admit that ctrl-alt-delete isn't the most natural command for humans to use".

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies