Denk voorbij je scherm: de beste interfaces zijn onzichtbaar

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens SXSW is het vooral belangrijk niet te veel te denken in conventies. Conventies zoals schermen. Want terwijl de hele wereld bezig met de volgende aanstaande scherm-innovatie (smartwatches van gebogen glas, anyone?), is het volgens designer Golden Krishna tijd voor een echt vernieuwde manier van denken: een interface die geen interface is.

Denk voorbij je scherm: de beste interfaces zijn onzichtbaar

Volgens de enthousiaste Krishna is er veel te vieren voor de afgelopen 3 generaties: we zijn van enorme beeldbuizen naar super dunne LED-TV's gegaan en onze computers zijn van huis- naar zakformaat gegaan. Maar er is volgens de designer ook een verschrikkelijke trend gaande. Een trend die er voor zorgt dat we niet langer meer bezig zijn met het echt oplossen van dagelijkse problemen van mensen.

In de afgelopen decennia is onze liefde voor digitale interfaces volgens Krishna volledig uit de hand gelopen. Sinds de introductie van de grafische interface voor onze computers zien we schermen als oplossingen voor alles: beter ervaring in je auto? Gooi er een scherm in. Meer klantvriendelijkheid in hotels? Schermen met touch interfaces! En wie afgelopen januari op de CES rondkeek zag de ultieme voorbeelden: touchscreens in ovens, koelkasten en - jawel - toiletpotten.

We zijn User Experience en User Interface een beetje met elkaar gaan verwarren, volgens Krishna. De designer denkt dat er 3 belangrijke vuistregels zijn om dit proces om te keren, waarbij het belangrijk is om steeds buiten schermen om te denken.

Om te beginnen moeten we starten met het omarmen van de typische processen en schermen voor alles proberen te ontwijken. Als voorbeeld noemt de Samsung-designer iets alledaags als het openen van je auto. Daar is tegenwoordig een app voor die het makkelijk en sleutelloos zou moeten maken, maar wanneer Krishna een breakdown doet van het proces wordt pijnlijk duidelijk dat het zorgt voor liefst 13 extra stappen in een ogenschijnlijk simpel proces.

Het onderstreept volgens hem hoever we als designers de dagelijkse realiteit uit het oog zijn verloren: wat doe je met zo'n app als je je handen vol hebt? Waarom is daar geen innovatie voor bedacht? Gelukkig wordt er aangewerkt, zoals in dit onderstaande voorbeeld van Ford:

Een belangrijke tweede verandering is de manier waarop we computers op dit moment in ons leven hebben. Het is volgens Krishna zaak om computers weer in dienst van ons te laten werken, in plaats van andersom. Wie kijkt naar de huidige symbiose tussen mens en machine zal merken dat we onszelf behoorlijk hebben aangepast: we onthouden talloze wachtwoorden, commando's en handelingen om een computer te kunnen bedienen.

Absurd, aldus Krishna. Computers zouden ons immers moeten helpen en in onze workflow moeten passen. Typische innovaties ziet hij dan ook buiten het echte "online vakgebied". Zoals onderstaande helm van Petzl die anticipeert op waar je naar kijkt of de zelfregulerende autobanden van Goodyear.

 Zijn derde en laatste regel is het aanpassen van techniek naar het individu. Ieder mens is uniek, maar software en user interfaces worden gemaakt voor de massa. Dat moet anders en dat kan ook anders, aldus de designer. Sensoren en slimme algoritme van datawetenschappers stellen ons nu al in staat om diensten te ontwikkelen die mensen helpen voordat ze realiseren dat ze hulp nodig hebben of merken dat ze geholpen worden.

Typische voorbeelden zijn de zelflerende Nest thermostaat of het project dat IBM deed met een aantal Engelse rugbyspelers waarbij zij door 3 onopvallende en nauwelijks voelbare sensoren werden gemonitord en konden worden geholpen nog voor er een blessure voordeed.

Het is duidelijk dat Krishna gelooft in veelal automatische oplossingen, oplossingen die geen interface nodig hebben. Toch weet hij dat dit vaak op veel sceptische reacties kan rekenen. En terecht, zo regenereert hij: geautomatiseerde interacties zijn angstaanjagend omdat ze moeilijk zijn om compleet foutloos te krijgen en de risico's groot lijken.

Maar volgens de designer hoeven we niet ver te kijken om te zien wat voor positieve effecten ze kunnen hebben op ons leven als ze werken: liften, airbags in de auto, automatische deuren. En wat te denken van een auto met automatische schakelbak?

Krishna is helder: "Perhaps the best interface is no interface".

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies