Het tijdperk van social media maakt een einde aan alle aannames die een verslaggever, zijn bronnen en zijn publiek mogen doen als het gaat om hedendaagse journalistiek. Dat was althans de mening van een panel van “oude” en “nieuwe” verslaggevers tijdens SXSW.
In het panel geen kleine namen: Edmund Lee namens Bloomberg en All Things D-eindredacteur Mike Isaac werden geflankeerd Joe Ciarallo die vanuit zijn rol als PR medewerker bij Salesforce en oud-CNN medewerker Greg Galant.
Met de opkomst van sociale netwerken is er veel verandert voor journalisten. Intussen zijn netwerken als Facebook en Twitter respectievelijk 8 en 6 jaar onderweg en zien we de afgelopen jaren een soort van rolverdeling verschijnen: Twitter is de grote traffic driver voor media, terwijl Facebook voor meer interactie zorgt en een netwerk als Google+ belangrijk is voor je score bij zoekopdrachten.
Niet dat de 3 grootste spelers van het spel zich daar bij neer wensen te leggen. Recent nog kondigde Facebook wederom een revamp aan van hun timeline en daarmee wil het Twitter als “real-time” kanaal proberen af te troeven.
Volgens Galant heeft dat alles te maken met het feit dat Twitter vanaf het begin het lieverdje is geweest van diverse mediakanalen en Facebook en Google doen er alles aan om die waardering ook te ontvangen. Tevergeefs, denkt Isaac, want de recente uitslag van de best scorende TV commercials tijdens de Super Bowl lieten zien dat uitingen met een (Twitter) hashtag aanzienlijk beter converteren.
Is de titel van de sessie dan toch iets te dik aangezet? Volgens Lee niet, want social media is wel degelijk van groot belang voor journalisten. Om te beginnen zet het een journalist naast zijn uitgever, in plaats van er onder. De schrijver komt meer in de spotlight. Maar het zorgt er ook voor dat personen sneller benadert kunnen worden of zelfs gequote kunnen worden.
Als voorbeeld deelt Lee zijn meerdere pogingen om in contact te komen met mediatycoon Rupert Murdoch. De journalist poogde meerdere telefoontjes, e-mailtjes en zelfs verrassingsbezoeken op kantoor, allen tevergeefs. Uiteindelijk sprak hij Murdoch’s PR-medewerker en meldde hij maar gewoon ronduit: ik haal mijn quotes wel van zijn Twitter-pagina.
Mike Isaac, die vooraf al aankondigde dat hij het structureel met alles oneens zou zijn vandaag, was het er – zodoende – ook niet helemaal mee eens. De redacteur hecht nog steeds belang aan een persoonlijke connectie met zijn bronnen. Volgens Isaac haalt hij nog steeds de meest nuttige informatie uit bronnen die hij ontmoet tijdens een lunch of borrel en waar hij op een persoonlijk niveau mee kan levellen.
Galant vatte het ludiek maar passend samen: “Social Media is like Craiglist [een soort Marktplaats, red] for sources: you’re making the connection but you won’t finish the transaction there.”
Of de toevoeging van een nieuwe manier van verbinden en communiceren dus daadwerkelijk leidt tot een herdefinitie lijkt daarmee misschien wel het beste beantwoord.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014
SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024