De herdefinitie van bronnen in het Social Media tijdperk

Vorig artikel Volgend artikel

Het tijdperk van social media maakt een einde aan alle aannames die een verslaggever, zijn bronnen en zijn publiek mogen doen als het gaat om hedendaagse journalistiek. Dat was althans de mening van een panel van "oude" en "nieuwe" verslaggevers tijdens SXSW.

De herdefinitie van bronnen in het Social Media tijdperk

In het panel geen kleine namen: Edmund Lee namens Bloomberg en All Things D-eindredacteur Mike Isaac werden geflankeerd Joe Ciarallo die vanuit zijn rol als PR medewerker bij Salesforce en oud-CNN medewerker Greg Galant.

Met de opkomst van sociale netwerken is er veel verandert voor journalisten. Intussen zijn netwerken als Facebook en Twitter respectievelijk 8 en 6 jaar onderweg en zien we de afgelopen jaren een soort van rolverdeling verschijnen: Twitter is de grote traffic driver voor media, terwijl Facebook voor meer interactie zorgt en een netwerk als Google+ belangrijk is voor je score bij zoekopdrachten.

Niet dat de 3 grootste spelers van het spel zich daar bij neer wensen te leggen. Recent nog kondigde Facebook wederom een revamp aan van hun timeline en daarmee wil het Twitter als "real-time" kanaal proberen af te troeven.

Volgens Galant heeft dat alles te maken met het feit dat Twitter vanaf het begin het lieverdje is geweest van diverse mediakanalen en Facebook en Google doen er alles aan om die waardering ook te ontvangen. Tevergeefs, denkt Isaac, want de recente uitslag van de best scorende TV commercials tijdens de Super Bowl lieten zien dat uitingen met een (Twitter) hashtag aanzienlijk beter converteren.

Is de titel van de sessie dan toch iets te dik aangezet? Volgens Lee niet, want social media is wel degelijk van groot belang voor journalisten. Om te beginnen zet het een journalist naast zijn uitgever, in plaats van er onder. De schrijver komt meer in de spotlight. Maar het zorgt er ook voor dat personen sneller benadert kunnen worden of zelfs gequote kunnen worden.

Als voorbeeld deelt Lee zijn meerdere pogingen om in contact te komen met mediatycoon Rupert Murdoch. De journalist poogde meerdere telefoontjes, e-mailtjes en zelfs verrassingsbezoeken op kantoor, allen tevergeefs. Uiteindelijk sprak hij Murdoch's PR-medewerker en meldde hij maar gewoon ronduit: ik haal mijn quotes wel van zijn Twitter-pagina.

Mike Isaac, die vooraf al aankondigde dat hij het structureel met alles oneens zou zijn vandaag, was het er - zodoende - ook niet helemaal mee eens. De redacteur hecht nog steeds belang aan een persoonlijke connectie met zijn bronnen. Volgens Isaac haalt hij nog steeds de meest nuttige informatie uit bronnen die hij ontmoet tijdens een lunch of borrel en waar hij op een persoonlijk niveau mee kan levellen.

Galant vatte het ludiek maar passend samen: "Social Media is like Craiglist [een soort Marktplaats, red] for sources: you're making the connection but you won't finish the transaction there."

Of de toevoeging van een nieuwe manier van verbinden en communiceren dus daadwerkelijk leidt tot een herdefinitie lijkt daarmee misschien wel het beste beantwoord.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies