Events09.03.2013

Ervaringen versus eigendom: de opkomst van de “experience economy”


In het nog niet zo verre verleden leefde men een tamelijk voorspelbaar leven. Ambities beperkte zich tot een eigen huisje en wellicht een auto of twee. Sporten, familiebezoek en vakanties waren tamelijk vaste prik. Hoe anders is het tegenwoordig: elke dag jagen we met zijn allen iets nieuws na, met als belangrijke drijfveer “nieuwe ervaringen”. Hoe belangrijk is techniek eigenlijk in onze jacht?

ervaringen-versus-eigendom-de-opkomst-va.jpg
ervaringen-versus-eigendom-de-opkomst-va.jpg

Jenn Hyman, oprichter van online modeverhuurder Rent The Runway vraagt de veel te grote zaal (want genoeg aanloop, maar Salon H is echt enorm) om terug te denken aan hun ouders. Wat waren hun ambities toen ze net van school kwamen, hun studie afgerond en klaar om het echte leven te beginnen?

“Ownership”, volgens Hyman. Ze wilde een eigen huis met goede keuken en liefst een vaatwasser. Een mooie bank en een blinkende auto voor de deur. En mannen zouden de rest van hun leven bezig zijn met het vullen van hun schuur met allerhande (tuin)gereedschap. Want eigendom telde.

Bekijk diezelfde leeftijdscategorie vandaag de dag. Begin- en midden-twintigers zijn niet langer meer bezig met het verzamelen van materiaal, maar ze verzamelen ervaringen. Ze zijn op zoek naar maniere om de volgende mooie reis te maken, de nieuwste muziekstroming te genieten en het volgende restaurant te bezoeken. En het dan het liefst te delen met vrienden en bekenden via sociale netwerken.

The Experience Economy” in de herdefinitie eigenlijk dus. Volgens Hyman aangejaagd door sociale netwerken en online, mobile media. Want waar onze ouders nog in kleine kring konden pochen met hun nieuwste aanwinsten, zetten sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram onze “personal brands” in de etalage.

Hyman legt echter uit dat het slechts een deel van de formule is. Belangrijker is het feit dat de meest succesvolle initiatieven uit deze hoek voorbij gaan aan het eigendom, maar mensen de kans bieden om iets te doen wat bijna buiten hun bereik leek: een mooie auto huren om je date op te halen via Uber of een echte designerjurk gedragen door een ster dragen via Rent The Runway. Iets wat te hoog gegrepen leek ineens heel tastbaar maken vindt gretig aftrek.

Bedrijven zullen volgens Hyman op een nieuwe manier naar hun verkoopprocessen moeten bekijken. Want een simpele leverancier/klant-verhouding lijkt niet meer van deze tijd, omdat volgens Hyman zelfs de transactie moet onderdeel zijn van de ervaring. Hyman gebruikt wederom Uber als voorbeeld, waarbij de manier van de taxi oproepen via de app en de exacte tijdstippen waarop zij komen voorrijden bijdragen aan je ervaring van het merk.

“If Amazon offers a delivery date on thursday, but your books somehow get delivered on friday thats okay most of the time”, aldus Hyman, “but if we [Rent The Runway] are confronted with that same issue, we potentially ruin a very important night in your life!”

Ongeacht haar passie voor de “experience economy” ziet Hyman geen volledige shift voor zich. Volgens haar zijn er teveel dingen te noemen die mensen te dicht aan het hart gaan om niet in eigen beheer te hebben. Sommige dingen veranderen nu eenmaal niet. “That easy”, voegde ze er nog even snel aan toe.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer