Optimisme, Passie en Creativiteit tijdens eDay 2012 – Deel 2

Vorig artikel Volgend artikel
Optimisme, Passie en Creativiteit tijdens eDay 2012 – Deel 2

[Gerben van der Rijt] Gisteren was deel 1 van het verslag van eDay te lezen. Nu vervolgen we met het tweede deel van de impressie van dit eendaagse evenement, wat deze week plaatsvond in Rotterdam.

Vloggers : Passie en optimisme waren toverwoorden tijdens eDay 2012. Dit was helemaal duidelijk bij de sessie met een aantal vloggers. Een panel bestaande uit Mascha Feoktistova (Beautygloss), Paul Opgenhaffen (Flabber) en Vera Camilla Lucker (Veracamilla) beantwoordde vragen uit het publiek over dit nieuwe fenomeen. Vloggen, ofwel bloggen met behulp van video’s, wordt steeds populairder.

De blog met video’s (maar ook tekst) van Mascha Feoktistova wordt dagelijks door 80.000 unieke bezoekers bezocht. De dagelijkse video wordt dan ook erg goed bekeken en heeft van Vloggers als Mascha online celebrities gemaakt, met meer kijkers dan sommige tv shows en een loyaal publiek waar tijdschriften jaloers op zijn.

Deze blogs zijn dan ook super interessant voor adverteerders, en Mascha en Vera verdienen vooral hun geld met advertentie inkomsten. Zo wordt de display advertising van Beautygloss verzorgd door WebAds. Volgens de dames wordt je een succesvolle vlogger als je het persoonlijk houdt. Je kijkers zijn als het ware je ‘vriendinnen’. De dames kijken dan ook goed uit welke producten ze in hun video’s behandelen en slechte producten worden gewoonweg niet besproken. Benieuwd waar dit fenomeen gaat eindigen!

Etsy : Een van de keynotes dit jaar kwam van Matthew Stinchcomb en Randy Hunt van Etsy. Dit is 's werelds grootste marktplaats voor handgemaakte producten. Etsy is acht jaar geleden opgericht in Brooklyn (NYC) en heeft sindsdien ruim 100 miljoen opgehaald in vijf investeringsrondes. Deze funds worden voornamelijk gebruikt voor internationale expansie, want het bedrijf is al sinds 2009 winstgevend. Sinds de lancering in Nederland vorige week is de site in vier talen beschikbaar: Engels, Nederlands, Duits en Frans.

Het succes van Etsy is volgens Stinchcomb en Hunt voornamelijk te verklaren door de groeiende behoefte van consumenten aan authentieke producten, waar de makers hun hart en ziel in hebben gestopt. Daarmee hebben ze ook ingehaakt op een DIY community die al bestond en deze eigenlijk een platform gegeven. Plus Etsy heeft ingespeeld op een wereldwijde trend naar  authentiekere interacties en betekenisvolle producten. Daardoor hoefde het bedrijf geen volledig nieuwe community te creëren, maar deze enkel de middelen te geven om te groeien. Het advies wat ze gaven aan start-ups was tweeledig: zorg dat je product zo ontworpen is dat je snel kunt aanpassen. Het release early, release often principe. Maar bovenal: be fearless!

Tijdens eDay 2012 werd ook de European Startup of the Year bekendgemaakt. In een nek aan nekrace met vente-privee.com en Zalando, trok Spotify uiteindelijk aan het langste eind. Goed nieuws dus voor het bedrijf dat de laatste tijd ook negatief in het nieuws kwam vanwege de dreigende financiële problemen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies