Kitty Leering: 'PICNIC 2012 wordt een te gekke ervaring'

Vorig artikel Volgend artikel

Dit jaar vindt het PICNIC Festival plaats op 17 en 18 september 2012 in het EYE Film Institute. Het jaarlijks evenement in Amsterdam is gericht op creativiteit in cross media content en technologie. Het thema dit jaar: “New Ownership: the Shift from Top Down to Bottom Up.” PICNIC Festival 2012 wordt een inspirerende ontmoetingsplaats voor zo’n 3500 professionals, doeners én denkers, uit de zakenwereld, de technologie, de overheid en non-profit, onderwijs en de creatieve industrie uit de gehele wereld. DutchCowboys besteedt de komende weken volop aandacht aan PICNIC 2012. In dit interview geeft programma-directeur Kitty Leering alle ins en outs over deze zevende editie van dit inspirerende festival!

Kitty Leering: 'PICNIC 2012 wordt een te gekke ervaring'

Kun je meer vertellen over het hoe en waarom van het thema van PICNIC van dit jaar?

“We hebben gekozen voor het thema 'New Ownership: the Shift from Top Down to Bottom Up'. Het is eigelijk een thema dat we al vanaf de eerste editie van PICNIC intensief hebben behandeld. Want de ‘shift’ is natuurlijk al een hele tijd gaande, versneld door de komst van het internet. We hebben uitgebreid gesproken over de verstorende effecten in de media-industrie die hun business-modellen opnieuw tegen het licht moesten houden. Muziek en informatie waren immers niet meer het exclusieve domein van de media-industrie, maar waren (al dan niet illegaal) gratis van het net te halen. We hebben het effect van ‘openheid van informatie en participatie’ op overheid (open government), journalistiek (citizen journalism) en wetenschap (citizen science) geadresseerd. In 2009 hebben we het gehad over de rol van social media in oorlogssituaties (War2.0), maar hebben we ook gekeken naar de kansen en uitdagingen die social media bieden voor het bedrijfsleven. En natuurlijk hebben we uitgebreid stilgestaan bij de Maker- en DIY-bewegingen die juist de consument en burger weer aan het stuur zetten. 

De reden dat we deze trend toch zo groots op de agenda zetten is dat we de gevolgen nu in alle domeinen zien terugkomen. Ook bijvoorbeeld in de gezondheidszorg (de Quantified Self beweging en DIY Biotech) en educatie (allerlei vormen van online, open universiteiten en citizen science). Dat betekent dat we nu rustig mogen spreken van een megatrend, iets dat de hype ver voorbij is en dus niet meer zal verdwijnen, maar alleen maar sterker zal worden. En dat heeft verstrekkende consequenties voor onze huidige maatschappij en business die gebouwd zijn op top-down principes. Daar willen we het graag met onze bezoekers over hebben.”

Wat is dit jaar anders aan PICNIC?

“Dit jaar is de verhouding tussen onze lezingen en interactieve programmering anders dan voorgaande jaren. Dat is aan de ene kant een tikje gedwongen door de setup van onze nieuwe locatie, het prachtige EYE Film Institute, maar het is ook een langgekoesterd verlangen van ons om juist méér de nadruk te leggen op de interactieve programmering die wij samen met content-partners ontwikkelen. Waar de lezingen voer voor discussie geven, wordt tijdens de panels, workshops en labs de discussie daadwerkelijk gevoerd en nieuwe ideeën ontwikkeld op basis van die discussie. Eigenlijk het echte werk dus!

Daarnaast heeft PICNIC dit jaar, in het kader van het thema (toegankelijkheid!) en de economische ontwikkelingen, de prijs flink naar beneden geschroefd. We hopen hierdoor nog meer mensen de mogelijkheid te kunnen bieden om PICNIC te bezoeken.”

Kun je enkele voorbeelden geven van spannende interacties en wisselwerkingen die PICNIC 2012 hoopt te bewerkstelligen?

“PICNIC Festival is er altijd op gericht om onverwachte ontmoetingen en samenwerkingen te stimuleren. Daarom is PICNIC ook niet een typisch industrie-evenement met alleen mensen uit één sector of beroepsgroep. Wij zijn er van overtuigd (en de reacties van onze bezoekers bewijzen dat ook) dat juist inzichten en ideeën uit andere sectoren en domeinen je wakker schudden en je in staat stellen om eens een hele andere kant op te denken. Creatieve vernieuwing ontstaat juist door dit soort spannende kruisbestuivingen.

Kun je bezoekers van PICNIC een tip geven? Wat mogen ze echt niet missen?

“Ha, dat is een lastige. Eigenlijk teveel om op te noemen. Eén tip? Dan kies ik toch voor de presentatie van Tim O’Reilly, op dinsdag de 18de. Hij is immers een van de grondleggers van het begrip ‘open’ en is daarmee ook een belangrijke aandrijver geweest van ‘New Ownership’. Daarnaast (toch eentje extra) raad ik iedereen aan om ook onze jaarlijkse Marketplace, een co-creatie met KvK en Syntens, te bezoeken, waar jonge ondernemingen zichzelf presenteren. Daar krijg je gegarandeerd energie en nieuwe ideeën van!”

Wat zijn je verwachtingen van PICNIC 2012, hoe hoop je dat bezoekers na afloop op het festival terugkijken?

“Het PICNIC Festival zal wederom een te gekke ervaring zijn met fantastische sprekers en een gigantische bult content. Meer dan vorig jaar zullen we ook weer interactieve (kunst)installaties en gekke, onverwachte activiteiten hebben die een glimlach op je lippen toveren. We hebben een klein PICNIC @ Night feestje, samen met SXSW, en de première van het nieuwe kunstwerk van Daan Roosegaarde! Dus teveel om op te noemen. Ik hoop dat bezoekers na 2 dagen PICNIC Festival met een vol hoofd, nieuwe vrienden en een dikke stapel visitekaartjes weer naar huis gaan!”

Kun je meer vertellen over OFF PICNIC?

“Al vanaf het begin van PICNIC is het onze grote wens geweest om een soort PICNIC voor het niet-zakelijke publiek te organiseren. Omdat het PICNIC Festival dit jaar 2 dagen duurt, hebben we de tijd kunnen vinden om een superleuk programma samen te stellen in de stad Amsterdam voor iedereen die geïnteresseerd is. We werken samen met partners die al een activiteit gepland hadden, zoals de TransNatural tentoonstelling en de officiële lancering van de Kamermaker (DUS Architecten), een gigantische 3D-printer die manshoge constructies kan printen. Wethouder Gehrels zal daarbij aanwezig zijn. Daarnaast zien we uit naar een speciale workshop van ARCAM en Placemakers met de spannende titel ‘We Own the City’. En Vodafone opent haar gloednieuwe hoofdkantoor voor een workshop Crisis Mapping met het European Journalism Center. Dus als je ambities hebt in de journalistiek, dan moet je hier zeker even langs!”

Klik hier voor het volledige programma van PICNIC Festival 2012.

Informatie, locaties en tijden over OFF PICNIC is te vinden via deze website.

Bezoekers van Dutch Cowboys kunnen met korting naar PICNIC 2012. Vul bij het bestellen  van je tickets de kortingscode 30FEStpiC in en je krijgt maar liefst 30% korting! Houd Dutch Cowboys goed in de gaten want in de loop van de week verloten we een dagkaart voor PICNIC 2012 op Twitter!

Photo credit: Maurice Mikkers

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies