Dutch Interactive Awards 2012 uitgereikt: KLM Interactive Company of the Year

Vorig artikel Volgend artikel
Dutch Interactive Awards 2012 uitgereikt: KLM Interactive Company of the Year

De lat voor de Dutch Interactive Awards 2012 lag hoog. Dat bleek vanavond, toen het beste interactieve werk van het afgelopen jaar centraal stond in het Amsterdamse Hotel Krasnapolsky. Dit initiatief van Emerce, ondersteund door branchevereniging PIBN, trok dit jaar weer veel aanmeldingen. Na een zware jurydag waarop de projectteams hun motivatie achter de strategie, design en bouw toelichtten, werden de prijzen uitgereikt. De winnende bureaus zijn MobGen, Netwerven, Media Republic, Mirabeau, Fabrique, Pathé Theatres, Enrise en We Are Blossom.

In totaal zijn 9 awards uitgereikt, waarvan 8 op het gebied van communicatie, e-commerce en marketing. Bij de Dutch Interactive Awards komen alle soorten websites aan bod, en wordt vooral gelet op aspecten die bij een succesvol internetproject aan bod komen: concept, design, bouw en resultaten.

Uitgever Emerce Gijs Vroom: "De Dutch Interactive Awards, ook wel de DIA, zijn echt here to stay. Dit is de derde keer dat niet alleen ik, maar alle betrokkenen, zien dat de branche sterk is en zich ieder jaar op zó'n goede, originele manier ontwikkelt en professionaliseert als het gaat om online projecten. Daar horen prijzen bij. Een avond waarop de interactive projectteams, hun bureaus en hun opdrachtgevers centraal staan. Dit jaar was het voor het eerst dat we ook een prijs hebben uitgereikt voor de Interactive Company of the Year. En dat is KLM (foto) geworden. Omdat zij online excelleren en dat ze dit doen over de hele breedte van online skills."

diaDe winnaars met toelichting van de jury:

Categorie: E-Commerce

Winnaar: Pathé Thuis (Pathé Theatres)
Toelichting Jury E-Commerce: De jury is gecharmeerd van meerdere aspecten van deze casus. Allereerst is het mooi om te zien hoe een ruim honderd jaar oud bedrijf zich transformeert tot een nieuw bedrijf. De time to market van zes maanden voor Pathé Thuis is indrukwekkend en het is knap dat ze voor eind 2012 alle mogelijke devices willen ondersteunen. De optelsom van projectrealisatie, design en de eerste resultaten op de markt is doorslaggevend bij de beslissing om de Award toe te kennen.

Categorie: Online Services

Winnaar: Mainflow (Enrise) 
Toelichting Jury Online Services: Mainflow is heel knap opgezet. Woningcorporaties en vastgoedbeheerders hebben te kampen met een bijna stilstaande markt en zijn gebaat bij iedere structurele kostenverlaging. Het praktisch nut van Mainflow is daarom zonneklaar en, vanwege de modulaire opzet, breed inzetbaar in een markt die veel legacy (oude systemen) kent.

Categorie: Lead Generation

Winnaar: : Vodafone (We Are Blossom)
Toelichting Jury Lead Generation: Het verschil met de andere inzendingen was duidelijk, waardoor de jury betrekkelijk weinig moeite had om tot een oordeel te komen. De onderscheidende finesse zit in de overall professionaliteit van het managen van de sales-funnel en het constant en doorlopend optimaliseren van alle losse onderdelen van het leadgeneratieproces. Dat varieert van AB-testen van tekstuele en grafische uitingen en het terug managen van de bevindingen. Dat geldt ook voor het zicht op de investeringen en resultaten die het team heeft. Kort samengevat: lead generatie is echt werken. En dat doen ze. Anderen zijn, hoewel soms origineel in het concept, nog lang niet in de fase waarin Vodafone zit.

Categorie: Corporate

Winnaar: Shell (MobGen)
Toelichting Jury Corporate: Voor Shell corporate is gebruik gemaakt van een vernieuwend concept. Via verschillende iPad-apps worden de doelgroepen op maat bediend. De bouw is gedegen en zit slim in elkaar, gebruikmakend van caching voor informatie on the road en de backend library. Het is origineel gedaan, de toepassing cutting edge. De jury is enthousiast over de gepersonaliseerde content en het under the hood zeer gericht pushen van informatie.

Categorie: Recruitment 

Winnaar: Bol.com (Netwerven)
Toelichting Jury Recruitment: No nonsense, zeer gericht op resultaat en daardoor onderscheidend. Resultaat is ook sterk verbeterd. Passend bij Bol, een functionele effectieve site die in zijn eenvoud precies doet wat hij moet doen. De hoge kennis van e-commerce is toegepast op recruitment. Passend bij het DNA van het bedrijf, en daardoor ook door aanpak al selecterend.

Categorie: Campagne

Winnaar: Axe heaven on earth (Media Republic)
Toelichting Jury Campagne: Mooi gemaakte campagne, 'spot on' met de intrinsieke behoeften van de doelgroep. Ondanks enige gelijkenis met BigBrother-huis is het basisidee met de engelen onderscheidend. Goede doorvertaling naar off- en online. Gewaagd door te experimenteren met eigentijdse mediakanalen. Een goed geïntegreerde campagne die door crossmediale aanpak veel complexiteit in de productie geeft. Desondanks is het excellent uitgevoerd met eveneens een excellent commercieel resultaat. Het bureau en de adverteerder hebben hier hun nek uitgestoken, dat verdient respect. En een prijs.

Categorie: Brand

Winnaar: Jumbo Supermarkten (Mirabeau)
Toelichting Jury Brand: Een merk versterkende site die zich onderscheidt van bestaande websites in de supermarktbranche. Het gedegen onderzoek, gebruik van persona's en het gebruik van de merkpyramide heeft zijn uitwerking gehad. Het resultaat: een slimme, doordachte, laagdrempelige en geloofwaardige site waar de klant centraal staat.
Het vrij traditionele Jumbo-design is hier functioneel ingezet. Net als in de winkel bewijst Jumbo dat ze ook online 100% tevredenheid nastreven.

Categorie: Communities

Winnaar: Schooltas-ThiemeMeulenhoff (Fabrique)
Toelichting Jury Communities: Een innovatief concept dat niet alleen de oude en de nieuwe wereld met elkaar verbindt, maar ook kan zorgen voor een kantelpunt binnen het onderwijs. Door de pilotfase waarin het concept zich nu bevindt, is het nog wel moeilijk om toegevoegde waarde van de community op waarde te kunnen schatten. Desondanks is de potentie van het community-element binnen Schooltas groot. Het open karakter van het concept biedt daarnaast veel kansen voor de toekomst. Een win-win voor alle betrokkenen. Dit 'evolutionaire disruptieve' platform getuigt van visie en durf en verdient een prijs.

Categorie: Interactive Company of the Year

Winnaar: KLM
Toelichting Jury: KLM gebruikt interactive niet louter als een gimmick, als een marketingtool - maar het is een integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering geworden. Steeds on the edge met nieuwe mogelijkheden weten ze prospects en klanten aan zich te binden. Ze hebben geweldige dingen laten zien op social en engagement gerichte campagnes, zoals KLM Live Reply en Tile & Inspire. Ze zijn niet bang voor een experiment, plaatsen de lat voor zichzelf en de concurrentie hoog. Zo is KLM niet alleen een interactief merk, maar een interactief bedrijf geworden.Daarom stonden ze bij de jury op nummer 1.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies