Events09.05.2012

Automated Trading Summit 2012


automated-trading-summit-2012.jpg
automated-trading-summit-2012.jpg

Woensdag 9 mei organiseerde de Taskforce Automated Trading van IAB Nederland een summit in het Transformatorhuis van de Westergasfabriek in Amsterdam. De populariteit van Automated Trading vertaalde zich in een snel uitverkocht evenement. Ematters was aanwezig in de vorm van Ruben Niet en ondergetekende om zich te laten informeren over de laatste ontwikkelingen en trends in online advertising. Een verslag van een leuke en vooral informatieve dag.

Onder leiding van dagvoorzitter Ruud Hendriks brachten diverse toonaangevende sprekers de laatste ontwikkelingen en hun visie op online media en automated trading. Er waren sprekers aanwezig van o.a. de volgende bedrijven: Telegraaf Media Nederland, Deloitte, NYSE/Euronext, LBi, IAB, Endeit, Appnexus, NOS, Exchangewire, Bannerconnect, Solv, T-Mobile, Turn, Sanoma, Omnicom, Clickdistrict, DQ&A, Improve Digital, DDMA, Spilgames, Adatus, Google, IBM, Hyves, iProspect en Mediamath.

Een mooie lijst van bedrijven aan de platform- en adverteerderskant waarvan ik hier niet elke presentatie uitgebreid zal bespreken. In dit artikel een samenvatting van deze dag en een aantal interessante punten die boven de vele informatie uitstaken.

Na de opening van Joris van Heukelom (voorzitter IAB) was het tijd voor de eerste spreker.

Daan Witteveen – Deloitte Nederland
Daan Witteveen begint met een disclaimer voor zijn te bespreken onderzoek naar het medialandschap. Deloitte kan nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Hieronder een aantal opvallende resultaten uit dit onderzoek:

    • De groei in de verkoop van consumentenelektronica blijft doorgaan door bijv. prijsdalingen en de altijd verdergaande ontwikkelingen. Budgetten worden binnen gezinnen verschoven om zo’n stukje elektronica te kunnen kopen.
    • Bij gezinnen met een tablet is de kans groot dat zij al snel een 2e aanschaffen.
    • Er zijn 2 miljoen apps beschikbaar, maar het overgrote deel heeft minder dan 10 duizend downloads. Een klein aantal apps pakt verreweg het grootste deel van de download share.
    • Televisie terugkijken (oftewel “catch up tv”) wordt vooral gedaan door mensen die onderweg zijn. Technologische beperkingen m.b.t. streaming en netwerkcapaciteiten zijn een bottleneck in deze ontwikkeling.
    • Bij catch up tv wordt 95% van de programma’s binnen 24 uur na de originele uitzending teruggekeken.
    • Online brand advertising gaat heel erg snel doorgroeien vanuit budgetten van offline. Het vertrouwen winnen van de adverteerders is hierin key om dit voor elkaar te krijgen.
    • 3% van de online budgetten gaat naar smartphones en tablets. 64% daarvan gaat naar de tablets. Dát terwijl het aandeel smartphones t.o.v. tablets ruim 6x overschrijdt.

Tanzil Bukhari – Google/DoubleClick
Tanzil Bukhari is head of buyer relations bij Google/DoubleClick. Tanzil sprak over waarom real-time advertising op een ieders radar zou moeten staan.
Tanzil vulde zijn presentatie met verschillende quotes waarin deze het meeste ge(re)tweet werd: “Realtime bidding was het thema van vorig jaar. Dit jaar is dat realtime advertising”.

Tanzil geeft terecht aan dat het (online) adverteren veranderd is en dat komt mede door de onderstaande 3 ontwikkelingen:

  • nieuw consumentengedrag en -verwachtingen
  • nieuwe advertentieformats
  • nieuwe technologie

Door deze ontwikkelingen is het voor de adverteerder uitermate belangrijk geworden dat deze in zijn campagnes voldoet aan de verwachtingen van de audience, de juiste boodschap wordt geleverd en dat dit zoveel mogelijk real-time gebeurd. Inmiddels gebeurd dit reeds miljaren malen per dag.

Voor Google is efficiëntie en de toegevoegde waarde in advertising de ultieme doelstelling. Oftewel: “Deliver the right ad, to the right user at the right time.”
Dat is het doel van Google voor de komende jaren waarvoor miljoenen worden geïnvesteerd en duizenden manuren worden ingezet voor ontwikkeling.

Als afsluiter nog even 1 quote: “Mobiles aren’t just for talking, they’re for living.”

Frank Ammerlaan – NYSE Euronext
Na de pauze werd een interessante en vooral ook leuke uitstap gemaakt waarbij Frank Ammerlaan van NYSE Euronext de vergelijking maakte tussen RTB van aandelen & opties en Automated Trading. Erg leuk om te zien hoe sterk deze vergelijking te maken is, maar waarin de snelheid van de ontwikkelingen nu naturlijk veel hoger liggen. “The need for speed and the need for efficiency” blijft toenemen.

Martin van der Meij – Telegraaf Media
“De zin en onzin omtrent Automated Trading”. Dat is waar Martin van der Meij van Telegraaf Media zijn presentatie op had gericht. Hieronder enkele opmerkingen en aan jou de vraag of je dit zin of onzin vindt:

  • Automated Trading is eng
  • Efficiëntie is de key voor Automated Trading
  • Automated Trading is gewoon marketing
  • Transparantie binnen automated trading is minder geworden
  • Private exchanges slaan de plank mis door het beperken van toegankelijkheid
  • Automated Trading gaat verder dan de desktops

Mike Nolet – AppNexus
Mike Nolet van AppNexus gaf, na de verrassend goede lunch, zijn visie op het huidige exchange ecosysteem en hij keek verder dan de hype. Mike vertelde over de term “Classic disruptive technology”. Hierbij wordt nieuwe technologie in de markt gezet, maar nog niet als bedreiging gezien door de (op dat moment) gevestigde orde i.v.m. minder goede prestaties en mogelijkheden. Gaandeweg wordt de technologie verder verbeterd en stijgt ook de populariteit totdat deze uiteindelijk de gevestigde orde verslaat. Een goed voorbeeld hierin is Skype. Automated trading is hier ook een voorbeeld van waarin de technologie en de resultaten steeds beter worden, maar nog niet het hoogtepunt hebben bereikt. Het is mogelijk al voorbij de hype, maar er zijn nog drempels te nemen.
Mike’s visie voor de Nederlandse markt is gelijk aan wat er in Canada wordt gedaan. De nationale platforms zijn gezamenlijk gegaan tot een nationale exchange om onderlinge concurrentie te beperken en inventory te beschermen. Een interessante afsluiter.

Video: Battle of the Machines
Janneke Niessen (Improve Digital) en Greg Williams (Media Math) presenteerden hun video waarin het proces van automated trading verder werd uitgelegd.

Auke van den Hout – Adatus
Auke van den Hout ging in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van de cookiewet. Dinsdag 8 mei heeft de 1e kamer ingestemd met de cookiewet en dit betekent dat internetgebruikers vanaf 1 januari 2013 moeten kunnen bepalen of er wel of geen cookies geplaatst worden. De 1e kamer heeft ermee ingestemd dat de markt tot 1 januari 2013 de mogelijkheid heeft dit te regelen middels de “Do not track”-knop waarmee de browserontwikkelaars halverwege 2012 zullen gaan komen.

Deze ontwikkelingen zijn uitermate interessant voor de online advertising markt en de impact is moeilijk te voorspellen. Een vraag aan de deelnemers van de summit maakte dit nog eens duidelijk. Er werd gevraagd wie van de aanwezigen weet wat deze cookiewet voor hen en hun organisatie gaat betekenen. Er werden nauwelijks vingers geteld…

Uiteindelijk is deze eerste Automated Trading Summit een uitermate interessante en leuke dag geweest. De hoge opkomst geeft aan hoe dit onderwerp leeft in de online advertising wereld en uit de presentaties blijkt dat dit voorlopig nog wel zo zal blijven. De vraag is alleen in welke vorm gezien de vele ontwikkelingen in bijvoorbeeld technologie en wetgeving.

De presentaties van de sprekers zijn z.s.m. terug te vinden op de website van de summit.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.