Jonathan Macdonald: Build the future YOU want

Tijdens de tweede dag van The Next Web uiteraard weer een keur aan grote namen op het Amsterdamse podium. Zo ook, met lichte vertraging, Jonathan Macdonald, gerespecteerd trendwatcher en ondernemer. Ingehuurd door de top van de (reclame) wereld om zijn visie te geven op de digitale strategie. In zijn talk vanmiddag keek Macdonald naar de toekomst van digitaal en de sociale impact van technologische innovatie.

Jonathan Macdonald: Build the future YOU want

Macdonald hield zijn publiek voor de gek, maar ontzettend geboeid. Want hoewel de Brit in zijn introductie aangaf dat zijn talk snel klaar zou zijn, maakte hij - uiteraard - van het gehele timeframe gebruik om zijn visie over te brengen. En die visie hield het publiek geboeid, zoals het publiek ook aan de lip van Macdonald hing tijdens zijn Ted-talk.

Volgens Macdonald is de toekomst te voorspellen in twee delen. Het eerste deel is te herleiden uit de huidige staat van "decentralized connected empowered humans". Macdonald noemt deze fase 'Revolutionary Citizen Empowerment" en tipt als voorbeelden de revoluties die de afgelopen jaren "via" social media startte of de complete afbreuk of opkomst van merken met sociale reclame campagnes. Pas het begin, aldus de Brit: "We haven't even scratchend te surface". Zoals Macdonald ook tijdens zijn TED-talk duidelijk maakte, is technologie niet het belangrijkste: "It's not whats in your hands, it's what in you heart. Mandela didn't have Twitter". Perspectief is belangrijk: "Surely, technology can amplify, but it will never create or start the revolution. People do!". Toch zal techniek de komende jaren alleen maar belangrijker worden, denkt Macdonald: "Revolutions will be mobilized by weapons of mass communication".

Het tweede deel van de digitale toekomst is volgens Macdonald een verandering in valuta en geldstromen: "Commercial Self Currencies". Ook hier kunnen we weer kijken naar de huidige trends, waarin "trend bepalers" recht tegen over "privacy" staan. "Here we have a very visible outcome: the power of word of mouth versus the privacy dilemma", aldus Macdonald. Toch denkt hij dat uiteindelijk het zogenaamde "sociale kapitaal" het traditionele "bank kapitaal" omver zal werpen: "Eventually we will be able to buy products with our emotions, our feelings. Our privacy".
De Brit had zelfs al een term paraat: PaaC - Privacy As A Currency. "I even had an idea for a hotel, where you can get a room for 0 euros and zero privacy. The room is filled with cameras which are all live streaming. Ofcourse, you can opt-out, but that will cost you."

De slotconclusie is een digitale toekomst in drievoud:
- Meaningful missions for the army of fanatics
- Privacy, opions and communities are precious metals
- Only build the future you want

En die laatste, dat is de allerbelangrijkste stap voor de nabije toekomst denkt Macdonald: ""What is the future? Whatever what we design it to be, for better or - unfortunately for worse".

 

(foto met dank aan @jeeem - origineel)

776a07637c067418dee61c471c426c99aac08af3_8494_90_90_1Johan Voets

Johan Voets is CTO van Foodzy, mede-oprichter en eigenaar van creatief bureau OKGO., blogger bij Numrush en initatiefnemer van studentenevent Paperjammed. In het verleden was hij als creatief concept- en back-end developer werkzaam voor creatieve bureau's Rhinofly, Tribewise en Buutvrij For Life.

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines