Toepassen van real-time data blijft grootste uitdaging voor bedrijfsleven

Vorig artikel Volgend artikel

Hadden we gisteren nog Bing Gordon, die instant feedback loops in combinatie met realtime data zag als de toekomst van het bedrijfsleven, hoorde we vandaag op de tweede dag van SXSW Josh Reich spreken over de directe uitdagingen die het met zich meebrengt. Voor ons als klant en voor ons, als ondernemer.

Toepassen van real-time data blijft grootste uitdaging voor bedrijfsleven

In lijn met Gordon stelt ook Reich, werkzaam bij Simple, dat het belangrijk is om je interessegebieden als bedrijf in lijn te brengen met die van je klant. Maar volgens hem is real time data pas echt effectief als je het op de juiste manier en met de juiste hoeveelheid overbrengt.

Maar kun je met al die data ook het gedrag van je klant veranderen? Reich denkt van wel, maar dan is er wel een belangrijk trefwoord: relevantie. "Without revelancy it's hard to get change", aldus Reich. En dan is er nog de vraag op welke manier je als ondernemer je klant wil bedienen. Recent onderzoek toont aan dat instant feedback alleen individuele prestaties aan, terwijl "delayed feedback" meer leren stimuleert. Wat te denken van de "sugar rush" die gamification biedt? En als je daar dan doorheen bent, hoe maak je het dan visueel aantrekkelijk?

Al snel kon de vergelijking getrokken worden met de sessie waar ik even hiervoor in had gezeten. Data visualisatie werd ook in deze sessie weer gezien als Steen van Rosetta als het gaat om begrijpelijk maken van datastromen. Als het gaat om het real time vertalen van data had Reich een opvallende mening: "I don't think mobile phones are useful to look at these stats, but the iPad is really interesting". Terwijl het laatste natuurlijk waar is, is het eerste vrij opmerkelijk: diverse "quantified self" apps maken juist perfect gebruik van de mobiele telefoon als platform om je data op terug te kijken.

En dat alles leidde tot een grote groepsdiscussie, waarin vanuit diverse oogpunten duidelijk werd dat het toepassen van al deze "real time data" de grootste uitdaging blijft voor een ondernemer, terwijl klanten het steeds makkelijker genereren.

Reich zag het glimlachend aan. De zaal was dan wel van zijn initiële onderwerp afgeweken, de hele zaal raakte betrokken al discussiërend knikte menig bezoeker geïnspireerd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies