De sociale impact van data visualisatie

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de tweede dag van SXSW starten de eerste sessie over big data en data visualisatie. Nu de mogelijkheden om allerhande datastromen te genereren alom aanwezig zijn en we het met zijn allen ook onbewust doen, is de kracht van data visualisatie niet te onderschatten. Tijdens de druk bezochte sessie met een Nederlands tintje was de vraag: wat ligt er voorbij de infographic?

De sociale impact van data visualisatie

Een Nederlands tintje dus, want naast Lauren Carmin van Guttmacher nam de Nederlander Desmond Spruijt plaats in deze duo sessie. Spruijt, oprichter en directeur van Nederlands data visualisatie bedrijf "Mapping Worlds", werkte in het verleden voor het Amsterdamse Art Fun en genoot zijn opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

De beste eigenschap van een goede data visualisatie is volgens beide sprekers "begrip". Volgens Carmin begrijpen mensen een goede data visualisatie sneller dan lappen tekst vol cijfers en Spruijt denkt dat dat grote bereik te combineren is met het opheffen van taalgrenzen, de infographic als universele taal.

Belangrijk is het het framen van je data in een visual die goed te begrijpen is door iedereen. Nadat Carmin bij Guttmacher een serie van infographics had gemaakt, met veel succes, volgde vorig jaar de "motion graphic". Onderstaande video zorgde er voor dat een uiterst gevoelig onderwerp in de Verenigde Staten toch acceptatie genoot.

De kracht van data visualisatie zit hem vooral in de dataset. Een matige dataset kan absoluut opgeleukt worden door mooie plaatjes, maar als de dataset de doelgroep niet raakt, zal de visualisatie niet aanslaan. Toch waken Carmin en Spruijt voor een beeld van droge cijfers en statige Excelsheets: "finding the connection between the data and the audience is more than data analysis". Het is zelfs een creatief proces.

En dat laatste deed me deugd, gezien het feit dat mijn persoonlijke idee is dat het de komende tijd ontzettend belangrijk wordt om tussen de regels van de dataset te kijken. Combineer je dataset met verschillende bronnen, remix de content en vergelijk veel om je doelgroep optimaal te bedienen. Want zoals Spruijt ook tijdens de sessie al aangaf: "comparing is a key driver in getting insights in something".

"Do people really feel different after receiving these insights via data visualization?". De juiste dataset en een goeie visualisatie kunnen de kernvraag van de sessie in een klap retorisch maken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies