Events02.02.2012

Wat is de status van de digitale privacywetgeving?


wat-is-de-status-van-de-digitale-privacy.jpg
wat-is-de-status-van-de-digitale-privacy.jpg

Eurocommissaris Neelie Kroes wil in de zomer van dit jaar een rechtlijnige zelfregulering zien ontstaan in alle Europese lidstaten. In Nederland zetten wij in op een vernieuwde Telecomwet met daarin de zogenaamde cookiewet. De cookiewet houdt in dat organisaties vooraf expliciet om toestemming moeten vragen om digitale persoonsgegevens op te mogen slaan, conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Persoonsgegevens zijn volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens alle gegevens die te herleiden zijn tot een persoon. Deze gegevens zijn op verschillende manieren te verkrijgen. De opt-in voor digitale gegevensverzameling is dan ook bewust algemeen gehouden. De ‘cookiewet’ zal gelden voor alle methoden van gegevensverzameling waarvoor een dataopslag op het systeem van de gebruiker noodzakelijk is. Van offline gegevensopslag voor het spelen van online spellen, tot aan het installeren van cookies voor het optimaliseren van een website: er valt niet aan te ontkomen.

Toch klinkt dat erger dan het is. Je hoeft namelijk niet altijd individueel om toestemming te vragen. Meerdere partijen kunnen samen om toestemming vragen, de verkregen opt-in is in de meeste gevallen een jaar geldig en de manier waarop toestemming kan worden gevraagd zal weinig inbreuk maken op de gebruikerservaring. Het aantal keren dat bezoekers uiteindelijk hun goedkeuring moeten geven is minimaal.

De toestemming mag op een subtiele manier worden verkregen, maar er moet wel expliciet naar worden gevraagd. Het is namelijk een vereiste dat de gebruiker begrijpt aan wie en waarvoor deze goedkeuring heeft gegeven. Er zal helder en kort uitleg moeten worden gegeven en er zal met een link op een uitgebreid privacy beleid van de organisatie moeten worden gewezen. Dit mag van Europa in principe ook op browserniveau worden geregeld, maar de Europese Commissie heeft nog geen browser gevonden die daar geschikt voor is.

De Eerste Kamer besloot de herziende Telecommunicatiewet niet direct ter stemming te brengen. In maart volgt er een debat in de Eerste Kamer waarin het dossier met de minister zal worden besproken.

De branche heeft op initiatief van Interactive Advertising Bureau (IAB) Europe een zelfregulerende gedragscode opgesteld die nog voor het einde van dit jaar zal gaan gelden. De Reclame Code Commissie zal toezicht houden op de naleving van deze gedragscode.

Ook vanuit de Europese Commissie zal er een directe regelgeving komen op het gebied van online privacy. Deze regels zullen gelden voor elke organisatie die met Europa online handel wilt bedrijven, dus ook voor Google en Facebook. Op Europees niveau gaat het nu nog om wetsvoorstellen die eerst door het Europees parlement moeten worden geloodst. Dat de Europese verordening er komt, dat is zeker. Maar het kan nog jaren duren voordat zij er is.

Ematters organiseert op 14 februari een seminar waarin uitvoerig wordt ingegaan op de cookiewet en ook op de gedragscode voor email marketing, de Code Email. Wilt u weten wat de impact van deze zaken is op uw organisatie? Schrijf u dan nu in.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024