Events04.11.2011

Website conversie optimalisatie congres 2011


website-conversie-optimalisatie-congres-.jpg
website-conversie-optimalisatie-congres-.jpg

Website optimalisatie conversie congres 2011
Dit jaar werd voor de eerste keer een website optimalisatie conversie congres georganiseerd door congres.nl. Carlijn van de Star ging voor Ematters op pad en deed verslag.

Gisteren was de grote dag, de dag begon gelijk goed met een van de nieuwste aspecten in online marketing, social media. De opmerking die in de eerste presentatie veel viel en de rest van de dag ook nog vaak gehoord is; “waar is de banaan!”

1e sessie – Verleiden op het internet door: Aartjan van Erkel
In deze sessie werden er tips  gegeven voor het onweerstaanbaar maken van je website. De opzet van deze presentatie was:

•    Waar is de banaan?
•    Het onbewuste brein achter het stuur.
•    Psychologische overtuigingstechniek “Sociale bewijskracht”
•    Psychologische overtuigingstechniek “Autoriteit”
•    Conversie verhogend beeld

Banaan?
Toen ik dat hoorde vond ik dat nogal grappig. Een banaan? Een geel fruitstuk, wat heeft dat nou te maken met een website? Iets waar aapjes altijd naar op zoek zijn, namelijk een “banaan”. Website bezoekers speuren ook naar iets wat zij niet kunnen weerstaan, namelijk het klikken op iets opvallends. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over een goede “banaan” (call to action). Iets waar we in de internetmarketing nu toch wel bewust van zouden moeten zijn de call to action. Later in de clinic bleek dat dit toch nog vaak ontbreekt.  

2e Sessie –  Continue optimalisatie door: Ton Wesseling 
Na de pauze was de volgende presentator aan de beurt.  De opzet van deze presentatie was:

•    Dialoog achtergronden
•    Praktijk case
•    Conversie quiz

Deze presentatie is bij gebleven door het weer duidelijk maken van het belang van de basics. Testen en nog eens testen is en blijft zeer belangrijk en dat moet vooral volgehouden worden ook na de oplevering van een website. Er kan eenvoudig getest worden met A/B testing in combinatie met Google analytics en het mooiste van dit alles is dat het “gratis” is. Door kleine aanpassen toe te passen op je website kan het je al meer conversie opleveren. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van aanpassingen.

•    Een zoekfunctie aan de website toe te voegen.
•    Website structuur aanpassen door bijvoorbeeld bepaalde blokken om te draaien.
•    De footer aan te passen.
•    Een formulier verbeteren.
•    Kwaliteit van de afbeeldingen verbeteren.

Kortom allemaal simpele dingen die aangepast kunnen worden. Het is daarom belangrijk dat er gemeten wordt want “Meten is weten” een gevleugelde uitspraak, maar wat doen we met de meetresultaten? Ga vooral niet meten als je geen doel hebt voor je resultaten! Het einde van de presentatie maakt maar weer is duidelijk hoe belangrijk testen is.

Er werd een quiz gehouden waaruit men uit 2 A/B-testing de best presterende moest kiezen. Nadat er na 3 vragen gesteld waren was de helft van de zaal al  afgevallen, werd duidelijk hoe weinig wij eigenlijk kunnen voorspellen over user-gedrag.

3e Sessie – Site clinic congresdeelnemers
De laatste presentatie van de dag was een clinic waar live adviezen werden gegeven over het verbeteren van de website in kwestie. Hier was dus zoals eerder gezegd de uitspraak waar is de banaan vaak te horen uit alle kelen van het publiek.

De afsluiting van de dag was een netwerkborrel waar nog met iedereen inclusief sprekers bijgepraat kon worden. Ook de mensen die nog heel graag een website wilde laten testen kregen hier de mogelijkheid voor.

Al met al was het een zeer geslaagde dag en wil ik aan iedereen de tip meegeven vergeet nou niet die “banaan” test, test, test, blijf testen!!