Events21.09.2011

Glimworm prijswinnaar PICNIC 2011 met Park Shark


glimworm-prijswinnaar-picnic-2011-met-pa.jpg
glimworm-prijswinnaar-picnic-2011-met-pa.jpg

PICNIC Festival was weer in het land. Op 14 tot en met 16 september werd er in het Westerpark ruimte gemaakt voor socialisatie onder digitale marketeers en ontwikkelaars. Bekende sprekers, boeiende workshops en netwerkmogelijkheden: alles wat een goed tech-evenement moet hebben was er aanwezig. Maar PICNIC legt de nadruk vooral op meedoen, meedenken en ervaren. PICNIC is geen conferentie, PICNIC is een festival. Glimworm was er ook: zij kwamen met niets en namen een prijs mee naar huis…

Het team van Glimworm IT BV, bestaande uit medeoprichters Jonathan Carter en Paul Manwaring, werd vergezeld door projectmanager en designer Naser Mutawi. Zij wisten weg te komen met een 1ste prijs op het PICNIC ‘Open Data Hackathon’ in de Appsterdam-tent, alwaar zij een werkende demo presenteerden van hun parkeer-app ‘Park Shark’.

De opdracht was om binnen 2.5 dag met een werkende demo van een originele app op de proppen te komen, die gebruik maakt van open data van ICE Amsterdam. Van de 50 teams wisten er slechts 1 op de tien deze opdracht te voltooien. Het resultaat: 2 Social Network apps en 3 parkeer apps.

Glimworm’s Park Shark kwam als winnaar uit de bus. De PICNIC jury roemde onder meer zijn relevantie, ‘business potential’ en design. Park Shark vraagt waar je wilt parkeren in Amsterdam, hoe je wilt betalen (contant, pin, chipknip of credit card), wanneer je wilt parkeren en hoelang je wilt parkeren. Met de geleverde data toont de app parkeermeters in de directe omgeving van waar je wilt staan. Tevens wordt er getoond hoeveel het parkeren gaat kosten en bij welke parkeermeters je het goedkoopst uit bent.

De app heeft ook een “help keep Amsterdam green”-knop waarmee de gebruiker uitleg krijgt over de openbaar vervoer mogelijkheden. Er wordt berekend hoeveel koolstof de autorit zal produceren en het biedt de mogelijkheid een donatie te doen ten bate van een groene omgeving in plaats van het parkeergeld te betalen.

De prijs bedroeg een geldbedrag en de mogelijkheid om met de Gemeente Amsterdam te spreken over de verdere ontwikkeling van de app.

Park Shark: binnenkort in de App Store!

img-1048.jpg
img-1048.jpg

Dit artikel verscheen eerder op Mailblog.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.