Emerce Conversion: Online Dialogue

Vorig artikel Volgend artikel
Emerce Conversion: Online Dialogue

Bart Schutz (economisch psycholoog) hield in de Grote Zaal een leuke presentatie over "Online Dialogue". Hoe zorg je ervoor dat IEDEREEN doet wat jij wilt. Schutz presenteerde enkele direct toepasbare verleidingstechnieken.

De vraag van vandaag: hoe verleiden wij iedereen met wie wij een dialoog voeren tot het doen van een conversie.

De verleidingstechnieken die Schutz behandelde:

  1. Reciprositeit: als je iets geeft, krijg je er iets voor terug.
    5 belangrijke aandachtsgebieden:
     - Geven: Doe iets onverwachts, iets leuks, iets nuttigs, iets grappigs, etc.
     - Luisteren: Leer de klant(gedrag) en zijn gevoeligheden kennen (meten/analytics)
     - Antwoorden: Maak het persoonlijk in uw antwoorden aan de klant
     - Vragen: Zorg dat het gratis, vrijblijvend of omkeerbaar is oftewel 'no strings attached'.
     - Bevestigen: bevestig dat het een goede aankoop is geweest met bijvoorbeeld reviews van anderen.
  2. The carrot & the stick: een worst voorhouden.
    Maak het de klant zo aantrekkelijk mogelijk en gebruik daarbij bijvoorbeeld afbeeldingen, zodat men een gevoel krijgt van "ja, dat wil ik hebben".
  3. Urgentie
  4. Rechts positioneren: Objecten rechts in het gezichtsveld worden positiever ervaren dan links in het gezichtsveld.
  5. Commitment: Verleid de klant in kleine stapjes
  6. Social proof: laat de klant zien dat anderen er al van geprofiteerd hebben.
  7. Reasoning: geef aan waarom de klant de conversie moet doen; een reden overtuigd!
  8. Liking: het onderbewuste wordt verleid door leuke mensen.
  9. Autoriteit: het onderbewuste hecht snel en veel waarde aan autoriteit. Caim dus je autoriteit
  10. Schaarste
  11. The "Yes'-flow: Mensen komen in een 'ja-mood' als ze een paar keer 'ja' hebben geantwoord.
  12. Priming: toon zo vroeg mogelijk het totaalplaatje; "zo kan het eruit gaan zien".
  13. Choice paralyses: het onbewuste kiest het makkelijkste bij een klein aantal (2 a 5 ) keuzes.
  14. Perceptual contrast / framing: het onbewuste maakt de makkelijkste keuze: de mooiere versie bij een vergelijking.

Schutz gaf een inspirerende presentatie met goede voorbeelden op een hele fijne manier van presenteren. Al blijkt dat niet direct uit deze posting met simpelweg een opsomming van de technieken :D

Als afsluiting een interessant feitje met het bovenstaande in het achterhoofd:

95% van ons denken is onbewust en dat gebeurt dus ook wanneer een consument op zoek is naar een product of dienst.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies