Emerce Conversion: Hoe verdubbel je conversie met Email Marketing

Vorig artikel Volgend artikel
Emerce Conversion: Hoe verdubbel je conversie met Email Marketing

Filip Baardman van Online Hotel Experts heeft een sessie gegeven over hoe de conversies te verdubbelen met de inzet van Email Marketing. De sessie ging over een case van de hotelketen Fletcher Hotels. Doelstellingen: mailadressen verwerven en de conversies verdubbelen.

De sessie begint met een aantal belangrijke tips m.b.t. email marketing. Waarschijnlijk zijn dit bekende zaken, maar altijd goed om even te noemen:

  1. Testen van de onderwerpregels op open rate;
  2. Testen van design en content op CTR;
  3. Personaliseer (waar mogelijk);
  4. Gebruik een goed email systeem met een goede reputatie om de verzending optimaal te laten verlopen.
In deze case heeft men de actie opgezet op basis van "Zorg voor een beleving" met een serie van emailings om een hotelgeschenk voucher te verkopen.
  1. De vooraankondiging van een hotelgeschenk voucher waarin men zich kan aanmelden voor de voorverkoop. Conversie is een aanmelding en 28.612 mensen schreven zich in op een mailbestand van 500.000.
  2. Start van de voorverkoop.
  3. Start van de werkelijke verkoop.
  4. Einde van de verkoop en dus een laatste kans om te kopen.
In principe een goede actie door het zo op te zetten. Nederlanders zijn gek op vouchers en kortingen en zo'n hotelvoucher zal dan populair zijn. De opzet van de actie met daarin de mogelijkheid al in de voorverkoop mee te kunnen en daarna de actie pas globaal te lanceren, zal ideaal zijn geweest om nieuwe mailadressen te verkrijgen.

Het vreemde was overigens wel dat men in deze case niet heeft gespecificeerd op naam van de lezer, omdat niet van elk mailadres de naam bekend was. Baardman bevestigde dat de conversies hoger zouden zijn geweest als er wel gepersonaliseerd was. Mijns inziens had men dus de mailadressen waarvan de naam wel bekend was moeten specificeren en de onbekenden logischerwijs niet.
Daarnaast miste ik de koppeling met Social Media, want na de aankoop bekenden/followers te attenderen op de voucher had eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden voor extra conversies.

Samenvattend is de case interessant, omdat de opzet goed is, maar de uitwerking mijns inziens niet optimaal. Ik ben benieuwd hoe men de volgende keer voor deze hotelvoucher de email marketing gaat inzetten.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies