Trendsfactory 2011: alles over digitale trends

Vorig artikel Volgend artikel
Trendsfactory 2011: alles over digitale trends

Vandaag vond de derde editie van Trendsfactory plaats. Het evenement in Den Bosch over trends en ontwikkelingen op het gebied van internet, digitale communicatie en online marketing. Diverse sprekers zoals Cor Molenaar, Stephan Fellinger en Martijn Aslander vertelde de zaal meer over hun visie op digitale trends en ontwikkelingen. Internet en klant centrisch denken stonden dit evenement centraal. De deelnemers kregen interessante informatie omtrent marketing 3.0, augmented reality, gaming, het nieuw shoppen en nog veel meer.

Cor Molenaar trapte af en gaf een interessante inkijk in het nieuwe shoppen. De manier waarop wij winkelen is helemaal veranderd. Vroeger ging je voornamelijk de stad in, nu kun je het ook vanuit je luie stoel. “Communicatie is de sleutel voor de toekomst. Niet alleen zenden, maar ook luisteren” merkt Cor terecht op. Hij vindt dat bedrijven vaker moeten communiceren om top of mind te blijven, maar daar heb je wel een plan bij nodig. En dat missen de meeste bedrijven nou net. Bart Hufen was de volgende spreker en gaf inzicht in de manier waarop games als marketingmiddel ingezet kunnen worden. Wist je dat 8 op de 10 apps die gedownload worden games zijn. Volgens Bart denken we dat er in 40 jaar veel is veranderd, maar eigenlijk socialiseren we nog steeds op dezelfde manier.

Sander Hoeken gaf na de eerste pauze een interessante presentatie over het web als database. Hoe kunnen nieuwe technologieën ertoe bijdragen, zodat wij het web beter gaan gebruiken. Wist je bijvoorbeeld dat er 12,8 miljoen spamberichten verstuurd moeten worden om 1 conversie te bereiken. Helaas zit volgens Sander het social denken nog niet echt in het DNA van bedrijven en daarom mislukken veel initiatieven. Hij benadrukte dat bij veel bedrijven de content het netwerk is, maar wat als je netwerk nou de content wordt? Martijn Aslander gaf daarna een hele andere insteek. Hij gaf de zaal enkele handige tips, hoe zij slimmer met digitale middelen kunnen werken. Laat de informatie nu eens naar je toekomen, in plaats van dat je zelf altijd actief op zoek gaat. “It’s risky to be safe,” aldus Martijn.

Na de lunchpauze was het de beurt aan Stephan Fellinger. Hij vertelde dat klanten tegenwoordig keuzes maken op basis van diepere behoeften en dat traditionele modellen niet meer aansluiten op deze behoeften. Het is dus zaak dat je als marketeer, die diepere behoeften leert te begrijpen en deze ook kan toepassen voor je bedrijf. "Service is geen luxe voor je bedrijf, maar noodzakelijk voor het voortbestaan van je onderneming," stelt hij. Peter van Eijk volgde Stephan op en vertelde over meerwaarde van cloudcomputing. “Cloud computing is een vorm van informatieverwerking die via een netwerk beschikbaar is,” zegt Peter. Het biedt nou eenmaal veel voordelen. Zo is het snel toe te passen, brengt het lage kosten met zich mee en kun je het eenvoudig integreren in andere systemen.

Sellaband is een van die initiatieven waar veel mensen in geloofde, maar uiteindelijk niet echt blijkt aan te slaan. “Het businessmodel klopte niet”, gaf Pim Betist zelf eerlijk toe. Er zijn nog steeds mensen die actief cd’s verkopen, maar de verkoop houdt op. Pim houdt zich inmiddels niet meer bezig met Sellaband en zet nu in op Africa Unsigned. Een bijzonder project. Ook Fred van Rijswijk mocht over een populair onderwerp praten, namelijk augmented reality. En wie het over augmented reality heeft, heeft het over Layar. Die brengen digitale informatie op locatie en geven bijvoorbeeld aan welke huizen in een wijk te koop staan.

Arko van Brakel mocht de dag afsluiten met zijn verhaal over de ondernemende marketeer. Hij zegt dat middelen en doelen nog te veel door elkaar gehaald worden. Arko is zelf een ondernemer met een flinke historie. Zo stond hij aan de wieg van EuroNet in 1994 en was medeoprichter van veel andere initiatieven. Het nieuwe zakendoen staat meer in het teken van geven dan nemen en ondernemende marketeers zijn nou eenmaal succesvoller. "Dus sta open voor nieuwe ideeën en laat werknemers vrij. Geef ze de kans om fouten te maken, om zodoende gezamenlijk verder te komen." 

Het was wederom een geslaagde Trendsfactory. Voldoende inspiratie, leuke sprekers en genoeg interessante cases hebben deze dag tot een succes gemaakt. We kijken al uit naar volgend jaar, welke onderwerpen zouden er dan aan de orde komen!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies