Events15.03.2011

Liquid experiences: hoe ontwerp je vloeibare web-naar-mobiel ervaringen


liquid-experiences-hoe-ontwerp-je-vloeib.jpg
liquid-experiences-hoe-ontwerp-je-vloeib.jpg

Het mobiele web is een steeds belangrijkere factor geworden bij het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Steeds meer consumenten én ondernemers maken gebruik van het mobiele web in hun dagelijkse leven. Nu deze beweging gaande is, is een goede overgang van web naar mobiel een belangrijk aandachtspunt voor veel organisaties. Omar Green, strateeg van Intuit, ging tijdens zijn sessie op SXSW in op het belang van een “seamless web to mobile experience”.

Volgens Green moeten we niet langer spreken over een naadloze ervaring, maar naar over “vloeibare ervaringen”, zo soepel moet de gebruiker de stap kunnen maken van webservice naar mobiel of tablet. Als gebruikerservaring de afgelopen jaren zich vooral focuste op het zinvolle, zal een vloeibare ervaring zich voornamelijk richten op het brengen van een gelijkwaardige ervaring van je dienst over meerdere platformen.

Het belangrijkste element daarin is volgens Green context. Maar een bredere definitie dan context dan de klassieke toepassing. Om een goede context te krijgen voor je applicatie, zul je een gedetailleerd profiel moeten creëeren van je gebruikers: wie ben je, waar ben je? Maar daar kun je het niet bij laten, aldus Green: “don’t stop there: ask yourself: with whom are you? And what are you doing? Which device are you using? And most importantly: may I interrupt you?”. De zogenaamde push-berichten worden door gebruikers uitgezet, terwijl ze misschien wel van groot belang zijn voor de ervaring van je service.

Wie denkt dat het vooronderzoek daar stopt, heeft het mis. Green wijst zijn publiek op het belang van verwachtingsmanagement bij je gebruikers. Zelf gaat hij uit van een aantal gebruikers aspiraties die voortkomen uit de manier waarop mensen in het verleden hebben leren omgaan met nieuwe diensten. Deze aspiraties leiden vaak naar de verwachtingen die mensen van een dienst hebben:

  • Help me right the wrongs done to me
  • Allow me to discover and understand my path
  • Help me to see the impossible
  • Enable me to connect to share my best most profound experience
  • Help me get the things i need or want
  • Become a part of me, extend my reach – but don’t take away control
  • Become a integral part of my space
  • Look after me, protect me but don’t take away control
  • Call me to action

Green heeft geen hapklaar antwoord voor elke dienst of service. Toch denkt hij dat er een aantal stappen te nemen zijn die er voor zorgen dat je op het juiste pad komt:

  • Bouw een ijsberg
    Deel je product op in diverse services (van web tot mobiel) en laat je gebruikers niet zien wat er onder water nodig is.
  • Stop met programmeren, start met kijken naar je gebruikers
    Pas zogenaamde “customer driven innovatie” toe, speel in op de wensen van je gebruikers niet op wat je zelf denkt dat het beste of mooiste is.
  • Creëer de context voor je dienst
  • Aan de slag, bouw je product met deze kennis
  • Stop niet na de oplevering, maar blijf deze cyclus herhalen.

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer