Events13.03.2011

Online influencers: hoe bereik je ze en hoe activeer je ze voor jouw merk?


Nu een groot deel van de marketingbudgetten van bedrijven zijn verplaatst naar online, is de zoektocht naar de gouden formule voor online marketing nu pas echt begonnen. Althans, volgens de panelleden op de zondagmiddagsessie “Influencers Will Inherit The Earth” tijdens SXSW. De kracht van zogenaamde “influentials” is moeilijk tegen te spreken, wie zoekt op bijvoorbeeld “RT @GuyKawasaki” krijgt alvast een beeld van hun bereik. Wat vast staat is dat “influencer marketing” de afgelopen periode een steeds vaker gehoord buzzword is. Er worden zelfs documentaires over gemaakt.

Het panel op zondagmiddag, bestaande uit Anthony Ha (VentureBeat), Joe Fernandez (Klout), Mike Yavonditte (Hashable) en Sloane Berrent (Lippe Taylor) was het er, zoals wel vaker tijdens paneldiscussies tijdens SXSW, volledig over eens: influencers zijn dé belangrijkste focus voor de komende jaren als het gaat om marketing.

Volgens Joe Fernandez is de impact van influencers tegenwoordig ook helder in kaart te brengen. Zijn bedrijf Klout adviseert intussen al diverse grote merken met hun tool en API. Maar ook offline is er veel informatie terug te vinden, Yavonditte lanceerde recent Hashable en keek daarbij niet alleen naar Klout-scores of Twitter-followers, maar vergeleek deze ook met impact van deze mensen in bijvoorbeeld magazines en kranten. Online scores zijn absoluut belangrijk, vulde Berrent aan, maar kijk ook vooral naar de offline spinoff: vertellen de influencers die je online benadert ook offline verder over je product of dienst, of blijft het bij een retweet of like?

Wanneer een bedrijf of dienst besluit om influencers in te zetten als marketingtool, zal deze zich moeten realiseren dat de dienstverlening top moet zijn. “When you have a good experience, you share it with a lot of people. But when you have a terrible experience, you share it with even more people“, aldus Berrent. En vaak vind die negatieve reactie meer spin-off bij het gevolg van de influencer dan de positieve.

Een ander gevaar is het teveel verwennen van de influencer. De ervaring die hij of zij heeft met je merk, product of dienst mag namelijk niet te veel afwijken van de ervaring die je aan alle andere klanten biedt. Dit zaal vaak een averechts effect hebben en eenzelfde negatieve spin-off veroorzaken. Een bekend en recent voorbeeld van eigen bodem hiervan is natuurlijk T-Mobile.

Het panel was eensgezind tevreden over de recente ontwikkelingen in het Amerikaanse bedrijfsleven, waar er steeds meer digitaal bewustzijn aanwezig lijkt te zijn. Waar de afgelopen jaren er vooral trainees of stagiaires werden aangenomen om de digitale/online marketing te doen, worden er nu serieuze stappen gezet. Door grote corporaties, maar ook het Amerikaanse middenkader.

Meer hands-on dan dit werd de discussie helaas nooit. Ook voor de panelleden was het, zelfs uit eigen ervaring, koffiedik kijken. De volgepakte Ballroom F liep gedurende de sessie dan ook langzaam maar zeker leeg. Ook het vragenrondje aan het eind van de sessie leverde geen vuurwerk op. 

Het panel leek weinig zin te hebben in een goede discussie rond het onderwerp en waren het vooral over één ding hartgrondig eens: “It’s really hard to find the right influencers and it’s really hard to predict the effect of your efforts“.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer