Social Media voor bedrijven, lessen tijdens de CSN Conference

Vorig artikel Volgend artikel
Social Media voor bedrijven, lessen tijdens de CSN Conference

Iedereen heeft gelijk in Social Media (SOME). De meest indrukwekkende cases werden gepresenteerd door A-merken op het CSN Conference afgelopen donderdag 10 februari. Vrolijke gezichten en een voelbare spanning over de komende tijden, want de mogelijkheden zijn enorm! Denk je eens in, luisteren naar de klant om uiteindelijk nog meer te verkopen.

Helemaal niets mis mee, zou je zeggen, alleen plaats ik een kanttekening bij wie wel en wie niet zou moeten investeren in Social Media. Maar goed het begint een hype te worden en wanneer je er niet mee bezig bent, voel je dat je niet slim bezig bent. Maar is dit nou juist niet een kenmerk van een hype. Dat wanneer je niet meedoet, je het gevoel krijgt de boot te missen.

Over het algemeen blijkt dat wanneer de hype voorbij is dit juist een verstandige beslissing is geweest. Of dat het allemaal een dergelijke vaart niet loopt. Denk nog maar eens aan de internetbubbel en de laatste crisis. Goede zaken komen namelijk helemaal niet snel, maar hebben leergeld nodig en verdienen zichzelf langzaam terug. En dat moet ik voor de meeste ontwikkelingen nog maar eens zien.

Natuurlijk bedrijven die al 100 jaar bestaan, die een hoge merkbekendheid en dito budget hebben, maken nu succesvolle virals (KLM, Heineken) die snel worden opgepakt door SOME.

En er zijn ook uitschieters die een nieuwe mogelijkheid vinden en hiermee snel marktleider worden in de door hun aangedreven markt (Facebook, Linkedin) waarbij ze de rest spartelend achterlaten. Waarom zeg ik dit eigenlijk? Is dit niet een eenzijdige blik op de huidige ontwikkeling? Kunnen alle bedrijven hier niet van profiteren?

Volgens mij nog niet, want bij heel wat bedrijven zie ik meer een Pavlov reactie van angst en de boot missen, dan van enthousiasme over de mogelijkheden. Kijk naar webcare die door een actie zoals van Youp bij T-Mobile, tot vervelends toe wordt herhaald en nu doen of het allemaal ten goede keert voor de klant. Get a Life!
Wanneer je eenvoudig de klant centraal stelt en daar alles voor doet om deze tevreden te stellen dan heb je die Pavlov reactie niet nodig. Goed dat is eruit. Wat was er nog meer te beleven op de conferentie.

De databerg van Linkedin
De Linkedin presentatie maakte grote indruk door de data waar ze over beschikken en de nieuwe applicaties die er komen. Een tool als careerpath is erg interessant voor studenten en diegene die aan het begin van een carrière staan. Wanneer je kunt vasthouden aan hoe anderen het voor jou hebben gedaan krijg je bouwstenen voor je eigen ontwikkelingen. Een mooie benchmark die je te maken keuzes makkelijker maakt. Sympathieke initiatieven die daardoor ook succesvol zijn.


Eugenie van Wieghen van Linkedin legde dit goed uit tijdens haar presentatie. “Linkedin begrijpt wat de zakelijke gebruiker wil” en “every individual is now a business”
De dienende functie die zij hierdoor innemen zorgt dat ik het meeste uit mezelf kan halen op zakelijk gebied. De profielen worden op deze manier enthousiast bijgehouden door de steeds groter wordende groep. Nu al 90 miljoen wereld wijd. De crux hierbij is dat het van toegevoegde waarde is voor mij. Ik word er beter van. Volgens mij ook de manier om succesvol in Social media te zijn. Welke waarde bied je de ontvanger. Hier zit tegelijkertijd de uitdaging vol veel bedrijven. Ja, je levert een product, maar welke relatie wil je met mij aangaan?

Stelt een SOME relatie wat voor?
Seth Godin legt het mooi uit, en stelt dat een SOME relatie niet altijd wat voorstelt en je goed moet nagaan wat je eruit wilt halen. Gaat het bedrijf hier uiteindelijk aan verdienen? Vragen die je als bedrijf jezelf moet blijven stellen. In dat kader was de presentatie van Frans van der Reep van Getronics erg confronterend maar ook erg humorvol. Mooie quote’s als in de komende vijf jaar gaan we van “machtstrijd naar strijdmacht” en managers gaan verdwijnen, want de mensen kunnen zichzelf managen, hebben een veel grotere impact op huidige businessmodellen. Hoe het precies gaat werken zal de toekomst leren, maar dat aangaande is zijn video uit 2004 met de voorspellingen voor 2010 een schot in de roos.

Bedrijven die echt waarde gaan bieden die jou en mij helpen, raken volgens mij de gevoelige snaar om succesvol te zijn in Social Media. En dan is het van belang om de juiste dingen te doen op het juiste moment. Krijg eerst je zaken goed voor elkaar zodat je klanten als ware ambassadeurs zijn voor je bedrijf en ga dan experimenteren met de verschillende mogelijkheden. Waar zit je doelgroep, en wat willen en verwachten ze van je bedrijf. In plaats van mee te doen met de laatste ontwikkelingen, zonder te weten wat je biedt. Het valt op dat veel cases van bedrijven met problemen zijn, of door slechte service of met afnemende klantwaarden. Damage control en reputatie management. Veel te moeilijke woorden en problemen voor een leuke trend als social media.

Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat we door SOME dichter bij elkaar komen, en dat zal voorlopig ook nog op verkennende problemen stuiten, maar van dichter bij elkaar komen, gaan we elkaar hopelijk beter begrijpen en worden we verdraagzamer richting elkaar. De gevolgen op persoonlijk en zakelijk vlak zullen ons aangenaam verrassen.

Meer content

Menno Rigterink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies