Events11.02.2011

Een impressie van het MWG congres


een-impressie-van-het-mwg-congres.jpg
een-impressie-van-het-mwg-congres.jpg

Gisteren was in Noordwijkerhout de 40e editie van het jaarlijkse MWG congres. Ruim 600 mediaprofessionals waren afgekomen op een divers gezelschap sprekers, dat aan de hand van het uitdagende thema ‘Everything is Media. Media is nothing’ het publiek een inspirerende dag beloofde voor te schotelen. De absolute publiekstrekker van de dag was Jeff Jarvis, de welbekende schrijver van het boek What Would Google Do? Maar met o.a. Boris Veldhuizen van Zanten, Mikael Ahlstrom en Alexander Klöpping en aan de hand van presentator Joris van Heukelom had het congres de bezoeker aardig wat kwaliteit te bieden. Hieronder een impressie van het congres met extra aandacht voor de hoogtepunten van de dag.

Jeff Jarvis
De keynote van de dag was dus voor Jeff Jarvis, die bewees een ervaren spreker te zijn. Hij had een interessant verhaal waarbij hij -zoals verwacht- propaganda voerde voor publicness en zich daarnaast focuste op het idee dat de waarde van media ligt in de relationships met consumenten. Daarnaast zullen signals (o.a. van mobiele devices) een belangrijke rol gaan spelen. Waar ben ik? Wie is hier nog meer? Wat zie ik om me heen? Aangezien content tegenwoordig overal aanwezig is, zullen media het idee moeten loslaten dat zij degene zijn die content maken. Ze zullen een andere waarde moeten toevoegen, bijvoorbeeld door te fungeren als curator of door het creëren van platformen. In het kader van het samensmelten van media & retail kwam Jeff nog met een interessante case van BestBuy, een electornica gigant in de VS die het had aangedurfd een twitteraccount in het leven te roepen waar 3,000 werknemers gebruik van maken om snel te kunnen reageren op vragen van consumenten. Een succesvol voorbeeld van wat het op kan leveren als een bedrijf durft te vertrouwen in de kennis en kunde van haar werknemers en zo een boost geeft aan de relationship met haar customers.

Fun & Failure
In de ochtend gaven serial entrepeneurs Boris Veldhuizen van Zanten en de Zweed Mikael Ahlstrom hun visie op ondernemen en innovatie. De kern van het verhaal van Boris was dat we meer lol moeten hebben bij het ondernemen en dat je als entrepeneur failure moet omarmen. Als je daarnaast begint met kleine ideeën in kleine teams en zorgt voor genoeg seks in je producten, dan zijn de juiste voorwaarden voor succes geschapen. Aldus Boris. Het gaat allemaal om plezier, passie en serendipiteit. Een prima verhaal, met een prima presentatie. Failure was een thema dat ook terugkwam in de presentatie van Mikael Ahlstrom. Hij benadrukte dat falen een belangrijke rol speelt in het leerproces (learning by doing) van studenten op zijn Hyper Island Academy. Een aardige presentatie, maar met teveel aandacht voor de Hyper Island Academy zelf. Veel wijzer over de future of advertising (toch de belofte van zijn sessie) was het publiek na afloop niet geworden.

De denkers
Nadat de ondernemers de ochtend hadden geclaimd, was het eerste deel van de middagsessie gereserveerd voor sprekers met een sociologische en filosofische achtergrond. Er ontspon zich een interessant gesprek tussen van Heukelom en Rob Wijnberg (hoofdredacteur NRC Next), waarbij laatstgenoemde liet zien niet bang te zijn een afwijkende en goed onderbouwde visie te verkondigen. De toegevoegde waarde die journalistiek biedt zal volgens Rob veranderen en kan komen te liggen in de rol van curator en het fungeren als filter, waarmee Rob zich aansloot bij Jeff Jarvis eerder op de dag. Ook kan de toegevoegde waarde volgens Rob liggen in het brengen van achtergronden waardoor de lezer beter begrijpt wat nieuws betekent. Zijn overtuiging dat aanbod (van content) gestuurd door belangen en principes vanzelf vraag creëert door verwachtingen te overtreffen en in te spelen op latente vraag was een stelling waarmee Rob prettig tegengewicht bood t.o.v. eerdere sprekers en andere stromingen.

Ideeën
Na de denkers kwamen de creatieven. Marc Leus van TBWA en Dick Buschman van Achtung! gaven een kijkje in de keuken van beide bureaus en presenteerden enkele interessante cases. Zowel Marc als Dick zijn van mening dat ideeën een centrale rol spelen voor merken en dat interactie met het publiek een steeds grotere rol gaat spelen. We gaan van een advertising model naar een idea model. Marc beweerde o.a. dat ideeën niet zo zeer herhaling nodig hebben, maar wel meerdere verschijningsvormen. Hij sloot zich daarnaast aan bij eerdere sprekers door te stellen dat ook creatieve communicatiebureaus als een filter zouden moeten fungeren, een filter voor ideeën. En de rol van het bureau zal verder veranderen, doordat het niet langer alles zelf hoeft te maken, maar zich meer zal richten op de regie van het creatieve proces. Een interessant en goed onderbouwd verhaal over de rol van reclamebureaus in de toekomst.

De dag werd afgesloten door een tweetal grote adverteerders (KPN en P&G), die er niet in slaagden het publiek voor zich te winnen. Iets waar Alexander Klöpping totaal geen moeite mee had. Met een leuke, verfrissende en uitdagende presentatie kreeg hij de handen op elkaar en fungeerde hij vooral als exponent en levend bewijs van de netwerkgeneratie waar de hele dag al over werd gesproken. Met Jeff Jarvis deelde hij de visie dat consumenten niet bang moeten zijn voor privacy issues en dat privacy zelfs als betaalmiddel kan fungeren, zodat consumenten er alleen maar profijt van zullen hebben.

Al met al was het een leuke en inspirerende dag met prima niveau van de sprekers. Veel terugkomende thema’s waren failures, het belang van ideeën, hoe om te gaan met de netwerkgeneratie en de rol van media in de toekomst. Daarbij was een veelgehoorde kreet dat de media en aanverwante bedrijven hun toegevoegde waarde moeten heroverwegen, zich niet langer moeten focussen op het product, maar meer op het proces en waarschijnlijk als filter moeten gaan fungeren. Misschien niet overdreven vernieuwend, maar zoals Marc Leus van TBWA al zei, een boodschap heeft tegenwoordig meerdere verschijningsvormen nodig. En het MWG congres was een prettige verschijningsvorm om deze boodschap tot ons te nemen.