Marketing Pioneers: Guy Kawasaki over betovering, Steve Ballmer, Facebook en een reversed FourSquare

Vorig artikel Volgend artikel
Marketing Pioneers: Guy Kawasaki over betovering, Steve Ballmer, Facebook en een reversed FourSquare

Afgelopen donderdag hadden we na afloop van zijn presentatie tijdens Marketing Pioneers een gesprek met Guy Kawasaki over het thema van zijn nieuwe boek Enchantment (Betovering). Het was voor mij persoonlijk ook een gesprek met een tijdsgenoot over de beginjaren van computers en internet, over betovering en passie, Steve Ballmer, Facebook, een omgekeerde FourSquare en RSS.

Guy Kawasaki is vooral een vriendelijk en bijzonder sympathiek mens die de betovering van de producten van Apple niet onder stoelen of banken steekt en die je met veel humor mee neemt in zijn visie. Het was ook een gesprek over persoonlijke passies en dagelijkse dingen. De onderstaande vragen hebben vooral te maken met de Enchantment-factor die producten of mensen hebben, of juist niet.

Een van meest spraakmakende interviews was je 1:1 met Steve Ballmer tijdens Mix08. Balmer maakte grapjes over Apple’s nieuwe Air. Heeft hij er inmiddels een aangeschaft?
Ik denk het niet, als je hem spreekt, vraag hem dan of hij een nog steeds “a big fat Windows machine” heeft ;-).


Zijn jullie eigenlijk vrienden?
Tot een zeker punt is alles wat je ziet theater. Maar eerlijk, ik weet het niet, ik heb hem daarna nooit meer gezien. Hij haat me niet denk ik, en ik hem niet.

Terug naar Enchantment : Google of Microsoft?
Google!

Waarom ?
Omdat het start met de Google Interface. Het is zo eenvoudig, alleen Search. Ieder seizoen passen ze het logo aan. Het zijn vooral dat soort kleine dingen die mij betoveren.

Google of Facebook ?
Dat is niet makkelijk. Het is voor mij bijna onmogelijk om te zeggen dat Facebook een “betoverend” bedrijf is.

Er moet met dit soort aantallen toch enige vorm van Enchantment zijn?
Haha miljoenen mensen gebruikten toch ook MS-Dos. Je kunt een betoverend product hebben wat komt van een bedrijf dat helemaal niet betoverend is. Vergelijk het met Apple, je kunt helemaal weg zijn van Apple producten maar een hekel aan het bedrijf hebben. Je kunt van Facebook services houden maar Facebook als bedrijf haten. Andersom is ook waar, er zijn geweldige bedrijven die “crappy products” maken. In een ideale wereld zijn er betoverende producten gemaakt door betoverende bedrijven. Maar terug naar Apple, zij maken echt betoverende producten maar zijn zelf als bedrijf zeker niet betoverend.

Denk je overigens dat Facebook moeiteloos de 1 miljard volgers zal halen en wanneer?
Waarschijnlijk veel sneller dan dat wij denken.

Nog een paar grote merken, wie heeft de meeste betovering: Facebook of Twitter?
Twitter.

Quora of Twitter?
Quora, dat vragending. Eerlijk gezegd heb ik het nooit gebruikt. Wat maakt het beter dan Yahoo Answers of Answers.com, So what’s the big deal? Wat ik er eigenlijk aan haat is dat ik 6 mails per dag krijg met "Jo Blo Invites you to Quora". Ik had zelfs moeite er achter te komen hoe ik dat kon laten stoppen. Weinig betoverend dus. Het is zeker geen concurrent voor Facebook of Twitter. Je gaat naar Quora omdat je een antwoord wilt of omdat je zelf antwoord geeft en slim wilt overkomen.

Foursquaere or Gowalla?
Ook moeilijk. Ik adviseer zelf een ander location based bedrijf Loopt (www.loopt.com/), maar persoonlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in dit soort diensten. Ik wil met rust gelaten worden en niemand hoeft te weten waar ik ben. Hoi, ik ben in Hotel X aan het dineren. Ik wil helemaal niet dat iemand me dan komt opzoeken. Het is waarschijnlijk anders als je 'single' bent en je een leuke vriendin zoekt. Ik ben voor een omgekeerde Foursquare 'Hide me'.

Search of Social?
Social.

Google Places or Facebook Places?
Ik gebruik ze beiden niet.

Apple OS of Android?
Apple.

iPad/iPad2 of Honeycomb?
Wat is Honeycomb?

iTunes Ping?
Daar begrijp ik helemaal niets van. Je vraagt een anti-social company om een social network te bouwen, dat gaat nooit werken. Apple is anti-social. Er zijn waarschijnlijk 5 mensen wereldwijd die het gebruiken. Steve Jobs, zijn vrouw en nog een paar.

Groupon of LivingSocial?
Ik weet werkelijk helemaal niets van LivingSocial.

TechCrunch of Mashable?
Geen twijfel, Mashable. Weet je, sommige dingen die TechCrunch heeft gedaan zoals gestolen documenten publiceren met de rechtvaardiging "omdat we het hebben gekregen moeten we het wel publiceren", is bullshit.

Paper.li of Tweeted Times?
Paper.li absoluut, ik ben een van hun adviseurs. Je hebt overigens ook nog Flipboard. Ik ben echt een groot fan van RSS maar geen van die gasten gebruikt het. Maar het echte punt is dat als je er werkelijk van bent overtuigd dat de mensen die je volgt geweldige links hebben, je daar een krant van kunt maken.

Het blijft ook beperkingen houden omdat je niet weet wie je allemaal volgt en hoe je ze bent gaan volgen. Als je 3 jaar geleden een Twitter-account hebt aangemaakt met de "suggested user-list" volg je Barack Obama, Oprah en Britney Spears. Dan heb je nu je eigen krant met hun Tweets. Het is daarom een verkeerde aanname dat de krant die je publiceert echt is gemaakt met mensen die jij bewust hebt geselecteerd.

Als je van Mashable houdt wil je ieder artikel lezen wat ze publiceren. Als je Mashable alleen volgt zie je zeker niet ieder artikel. Met RSS kun je wel ieder verhaal publiceren in je eigen krant. Flipboard's oplossing is, stop het in Google Reader. Dat vind ik niets. Adviseer jij je vrouw om Google Reader te openen en daar een Foodblog in te lezen? Ik denk het niet.

Ik moet er echter genuanceerd over praten want ik ben tevens de co-founder van Alltop, RSS is echt geweldig. Jullie koppelen ook je RSS aan je Twitterfeed en dat is logisch. Als het belangrijk genoeg is om er over te bloggen is het ook belangrijk genoeg om het in Twitter te plaatsen. Het is toch raar als je er wel over schrijft en dan niet Tweet, dat is echt onlogisch.


Het lijkt er op dat New York City het nieuwe Silicon Valley wordt. Google kocht er een pand van 1.2 miljard.
No-way er zijn geen programmeurs in New York. Ze openen allen Sales Offices. Stel je voor dat Goldman-Sachs een kantoor opent in Mombai, dat betekent niet dat ze verhuist naar Mombai maar alleen hun development verplaatsen. De echte actie van Google is echt nog steeds in Silicon Valley. Larry, Serge en Eric blijven echt daar.

Bill Gates?
Door zijn activiteiten naast Microsoft zoals zijn 'Health' initiatieven heeft hij zeker Enchanment. "He's putting his money where his mouth is". Hij is een beetje zoals Jimmy Carter. Carter werd na zijn ambtsperiode echt een betoverd persoon voor alles wat hij deed op het gebied van humaniteit.

Thank You!
You're Welcome!


Guy Kawasaki is Managing Director van Garage Technology Ventures waarbij hij investeert in vernieuwende ideeën op het gebied van technologie. Daarnaast is hij mede-oprichter van Alltop, een online verzameling van populaire onderwerpen uit magazines. Meer informatie over Guy Kawasaki's nieuwe boek Enchantment kun je vinden op zijn Facebook-pagina : www.facebook.com/enchantment Meer info op hem persoonlijk is te lezen op zijn Blog : GuyKawasaki.com

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies