Een impressie van Marketing Pioneers 2011

Vorig artikel Volgend artikel
Een impressie van Marketing Pioneers 2011

Gisteren vond de 3e editie van het event Marketing Pioneers plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Marketng Pioneers staat altijd in het teken van vernieuwing in de marketing plus het in contact brengen van marketeers met elkaar. Het thema van dit jaar was ‘ondernemende marketing’, met als doel de marketeers nieuwe energie te geven en hen de juiste mensen te laten ontmoeten tijdens een sfeervol evenement. Een dag vol vernieuwing onder leiding van Annemarie van Gaal.

De keynote speaker van de dag was Guy Kawasaki. Wat een goede en inspirerende presentatie heeft hij daar weggezet. Guy is een van de weinige mannen, die ik het voor elkaar heb zien krijgen om een zaal 60 minuten ademloos te laten luisteren. Goed onderbouwd, de nodige humor en een custom made introductie. Maar Guy gaan we in een apart artikel nog bespreken. Dit artikel geeft meer een impressie van de dag.

Na de lunch ging het programma qua sprekers echt van start. Het eerste deel stond in het teken van PEP Talks. Een aantal start-ups mochten hun idee presenteren aan een zaal vol marketeers. Dat leverde de nodige discussie op. De een wat positiever dan de ander. Hierbij kwamen ideeën voorbij als een location based game genaamd C2K, een applicatie met als naam Kaibi waarmee je samen met je social media vrienden tv kunt kijken in 1 room, Aangetekend Bellen die telefoongesprekken opnemen en bewaren, Ziggur een testament voor jouw online leven en het concept MyMuesli (zoals de naam al verklapt Muesli naar jouw smaak). Dit laatste concept werd tevens uitgeroepen tot de winnaar van de dag.

Buiten deze sprekers om, had de organisatie ook een aantal sprekers van wat markante bedrijven uitgenodigd. Daphna Bosman van Groupon mocht het spits afbijten, waarmee ze ons meenam in het gedachtegoed van Groupon. In deze presentatie kwamen de nodige cijfers voorbij. Groupon doet het niet slecht in Nederland. Dat getuigd al van het aantal lezers van hun nieuwsbrief, namelijk 2.4 miljoen.

Toen kwam Oscar Diele van Spil Games het podium op. Oscar begon heel sterk door het opsommen van de ontwikkelingen. Zo begon hij zijn carriere bij Wehkamp en zag langzaam het magazine verdwijnen voor de website. Nu doet hij iets totaal anders, namelijk Gamen. Spil Games is ons geheime succes uit Hilversum, want die gasten zijn populair. Wist je dat ze ongeveer 125 miljoen unieke bezoekers per maand hebben en dat er inmiddels al meer dan 1 miljoen games transacties hebben plaatsgevonden op Hyves. Social gaming neemt dus een steeds prominentere rol in ons internet gebruik in.

Tot slot was het de beurt aan Vanessa Visser. Zij stond aan de wieg van ‘Lay’s Maak de Smaak’ en kwam daar uiteraard iets over vertellen. Met 678.628 inzendingen hebben ze hun doel ruimschoots overtroffen. Een verkoopaantal van meer dan 6.000.000 zakken chips in 8 weken tijd van de nieuwe smaak Joppie Saus overtrof alles. Als we dat vergelijken met de meest populaire smaak allertijden, paprika, is dat evenveel!

Kortom een leuke en leerzame dag, met veel interessante praktijkcases. Aan het einde van de dag vroeg ik John Kivit wat hij van het event vond, had hij dit te zeggen: “Ik vond het een enorm interessante en inspirerende dag. Guy ronde de dag op een sublieme manier af. Bizar om te zien dat een volle zaal, zo ademloos en geïnspireerd naar een spreker kan kijken. En dat 60 minuten lang!” Op naar editie 4 in 2012.

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies