Events16.09.2010

eDay Fabrice Grinda de meesterdief


eday-fabrice-grinda-de-meesterdief.jpg
eday-fabrice-grinda-de-meesterdief.jpg

Dutchcowboys is de hele dag aanwezig op Emerce eDay 2010 en doet verslag. De dag werd geopend door Douglas Rushkoff en daarop volgend was Fabrice Grinda aan de beurt. In de aanloop naar eDay 2010 schreef Dutchcowgirl Noesjka Klene al een leuk artikel over meesterdief Fabrice Grinda. Grinda startte in 1998 zijn eerste internetbedrijf en verkocht zijn 2e bedrijf Zingy voor 80 miljoen dollar. Op dit moment is hij eigenaar van OLX Inc.

Plezier en passie zijn altijd een goede motivator om een bedrijf te beginnen. Grinda trakteerde de groep op eDay op zijn 9 selectiecriteria en zijn visie op het goed jatten van ideeën. Want dat kan hij als de beste!

Fabrice begon zijn keynote met een mooi statement: ‘Eens een dief, altijd een dief!’. Zijn motivatie is niet het geld, maar producten of diensten verzinnen die meerwaarde opleveren voor zijn gebruikers. Daarin werkt hij eigenlijk met 9 zakelijke selectiecriteria. Veel criteria waren logisch, zoals een goed businessmodel, instappen in een groeiende markt en een serieuze competitie vormen voor je concurrent.

Maar hij noemde wel criteria waar je van te voren niet zo snel over na zou denk, maar wel essentieel zijn. Hij adviseerde de zaal om in een markt te stappen met een omvang van minimaal 1 miljard en het ontwikkelen van een schaalbaar idee. Vooral de eerste uitspraak vond ik fascinerend, omdat niet elke markt echt een omvang van 1 miljard heeft. Volgens hem is de belangrijkste factor nog steeds plezier, doe iets wat je leuk vindt.


Sketchnote by @Marjolijn

Dat doet hij nu ook met zijn nieuwe bedrijf OLX. Hij is geïnspireerd door Marktplaats en noemt OLX ook wel de Marktplaats van de wereld. Je kunt als gebruiker gratis advertenties plaatsen en hij moet het van zijn advertenties hebben. Hij gaf het voorbeeld van een man die net uit de gevangenis kwam en nergens een lening kreeg om een bedrijf te beginnen. Fabrice leende hem geld en zodoende heeft de beste man een bedrijf weten op te bouwen, en kon zelfs personeel aannemen. De moraal van dit verhaal is dat iedereen een entrepreneur kan worden!

Met een toch wat lege zaal, vond ik Fabrice zijn presentatie goed onderbouwd en absoluut niet saai. Hij heeft ons toch laten zien dat je niet altijd maar creatief hoeft te zijn om succesvol te worden. Een goed idee van een continent naar een ander continent overbrengen, is volgens Fabrice een garantie voor succes.

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact